I oktober inngikk Autoflows og to andre selskaper som leverer digitale tjenester til bilbransjen avtaler med KGKs to verkstedkjeder Autoexperten og ElbilXperten.
Dette er den første avtalen Autoflows gjør i Norge med en uavhengig verkstedkjede.
- Vi ser en økende interesse for digitalisering og effektivisering i verkstedbransjen, sier Kent Richard Bråthen til MotorBransjen.no.
Han er ansvarlig for Norge og Danmark i Autoflows.
- Nå leverer vi våre tjenester til omtrent 250 verksteder i Norge. Det er både merkeverksteder og uavhengige verksteder, sier han.
Kjente navn på kundelisten
Autoflows, som nylig byttet navn fra AG Analytics, er et dansk teknologiselskap som har spesialisert seg på å levere digitale tjenester til bil- og verkstedbransjen, med hovedvekt på bruk av kunstig intelligens.
Selskapet hjelper kundene med å effektivisere manuelle prosesser:
- Vi har god tilstedeværelse blant store norske merkeforhandlere og frie verksteder, og vi har fått mange nye kunder hittil i 2025, forteller Bråthen.
Kjente navn blant selskapets norske kunder er blant andre Auto 8-8, Sulland, Bil-Service, Nardo Bil, RøhneSelmer, Kverneland Bil – og nå også KGK.
- Hvilke tjenester kan dere hjelpe verkstedene med?
- Våre KI-verktøy kan dekke en rekke oppgaver for bilbransjen. Det er tidsriktige verkstedinnkallelser basert på tidligere historikk, PKK-innkalling, hjulskift, registerreim-bytte og mer, forteller han.
- Vi bruker datadreven og prediktiv kunstig intelligens. Prediktiv KI brukes til å analysere historiske data og lage modeller som kan forutsi fremtidige hendelser, fortsetter Bråthen.
- Kan du gi eksempler?
- Hvis kunden hadde bilen sin på service i november 2021, skal bilen kanskje inn til ny service 24 måneder senere.
- Systemet bruker informasjon fra siste service sammen med data om den spesifikke bilmodellen, hvor serviceintervaller er oppgitt. Med dette grunnlaget kan vår tjeneste sende ut oppfordring til kunden om å bestille service, sier Kent Richard Bråthen.
Kan frigjøre tid
- I tillegg sørger våre tjenester for å sjekke at det er rett eier av bilen som mottar henvendelsen fra verkstedet, sier Bråthen.
- Vi kan også foreslå EU-kontroll samtidig med service, hvis det er nært forestående.
- Rent praktisk, hvordan fungerer løsningen?
- Vi trekker data ut av verkstedets eller forhandlerens DMS-system. Det blir deretter behandlet av vår intelligente programmeringstjeneste som kan utføre oppgaver etter kundens behov, forteller Bråthen.
Han mener at dette frigjør mye tid hos verkstedet:
- Verkstedene har masse verdifull data og kundehistorikk, men de må gjøre mye manuelt arbeid for å forvalte og utnytte potensialet som ligger i databasen.
Bråthen peker på tid som knapphetsfaktor i verkstedene:
- Erfaringen er at tiden ikke strekker til, og at det blir liggende et uforløst potensial i å forbedre verkstedets inntjening og skape mer lojale kunder.
- Dette gjelder særlig innen oppfølging av eksisterende kunder og booking av servicejobber som er noen av kjerneoppgavene i det administrative arbeidet på et verksted.
- Det er her vår løsning kommer inn. Vi kan 100 % fullautomatisere innkallelser og sørge for at bileieren booker time selv i en enkel reise fra link i SMS eller e-post til online bookingsystem, sier Bråthen.
Bedre overblikk over driften
- Hvilke gevinster gir dette verkstedet?
- Det åpenbare er tidsbesparelsen. Dette frigjør tid som kan brukes til produktivt arbeid i verkstedet, sier Bråthen.
- Jevnere booking gjennom året, flere bookinger, og flere solgte servicetimer er resultatet hos dem som har tatt i bruk våre tjenester, hevder Kent Richard Bråthen.
- Verkstedene melder også at de får bedre overblikk over driften når de bruker vårt system som blant annet viser nøyaktige historiske tall på inntjeningen per bilmerke.
- Vi har hatt kunder som sier at det første de brukte Autoflows til var å justere priser der de tok seg for dårlig betalt.
- Måler dere servicelojalitet?
- Ja, vi har helt nøyaktige tall og oversikter over hvor mange som har fått innkallelser på ulike kriterier, svarer han.
Bråthen forklarer at man måler hvor mange som booker (konvertering), hvor mange onlinehenvendelser verkstedet har fått og estimert bookingverdi (basert på nøyaktige historiske fakturatall).
- Servicelojalitet er et tall på hvor mange kunder som kommer tilbake på service, og da hvor mange verkstedet mister som servicekunder, forklarer han.
- Vi treffer på sluttkundenes forventninger til presis og enkel oppfølging, sier han, og påpeker:
- Kundene har ikke tålmodighet til lange og dårlige bookingprosesser.
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn