Kvalitet, tilgang, systemer og holdninger står i veien for å øke andelen brukte bildeler i norske verksteder. - Vi kan telle på én hånd hvilke brukte deler vi kan ta rett i produksjon.
Les hele saken >
- Vi har ingen planer om å oppskalere med verkstedtjenester. Først og fremst må vi være knallgode på dekk, sier den norske Continental-sjefen, som nå vil tilby dekk i flere prisklasser.
Les hele saken >
Miljødirektoratet har nå godkjent Autoretur Battery Recycling: - Avgjørende å få på plass et system.
Les hele saken >
STOR OVERSIKT: Den globale vekstkurven i bilindustriens leverandørledd har flatet ut. Nå peker pilene nedover – og det er de klassiske bilnasjonene som kjenner fallet best.
Les hele saken >
PKK-ordningen har medført sikker inntekt for norske bilverksteder. Men det er ikke den eneste fordelen med den norske ordningen, påpeker NBF.
Les hele saken >
Juli var feberhet, men ikke når det gjelder konkurser. Etter en hektisk juni ble juli en rolig konkursmåned i bilbransjen. Se oversikten.
Les hele saken >
Godt hjulpet av litt flaks kunne dekkverkstedet mer enn tredoble kapasiteten i nye, moderne lokaler: - Vi vurderte faktisk å avvikle hele driften.
Les hele saken >
Meko stuper på børsen i dag. Selskapet rapporterer om kraftig fall i lønnsomheten. - God kostnadskontroll opprettholder høy margin for Sørensen og Balchen.
Les hele saken >
Tidligere Hedin-topp Marcus Larsson gjør comeback i Meko, når Petra Bendelin nå går av som Meko-konsernets operative direktør.
Les hele saken >
Alle snakker brukte deler, og om høye priser på nye deler. - Hvorfor er det ikke mer bruk av «alternative deler»? spør en aktør som mener dette fyller et viktig tomrom i Norge.
Les hele saken >
Automester har satt seg som mål å tiltrekke seg flere skadeverksteder og er i en tidlig fase av et samarbeid med kjeden Intakt Bilskade.
Les hele saken >
Etter at bedriften ble slått konkurs – skrapte de ansatte sammen sparepengene og etablerte et nytt kjedeverksted. - Vi har flat struktur og alle har lik lønn.
Les hele saken >
Den fargerike sjefen mener at oppskriften på vekst og suksess er fagfolk - og det å løpe fort som pokker ved behov: - Vi har vokst mye de siste årene og er nå etablert over hele landet.
Les hele saken >
Fremtind velger én aktør som hovedleverandør innen reparasjon, skifte og kalibrering av bilglass. - Vi har tidligere hatt samarbeid med flere aktører.
Les hele saken >
Her er bilbransje-konkursene i første halvår.
Les hele saken >
Nå skal det bli mindre å gjøre på delelageret og mer på skadeverkstedene. Bertel O. Steen har staket ut en ny kurs for biloppretterne: - Vi er tidlig ute og har fått det til.
Les hele saken >
Han var grunnleggeren som ledet arbeidet med å etablere Mekonomen i Norge. Nå har han sin siste arbeidsdag i konsernet før han går av med pensjon.
Les hele saken >
Etter fusjon og økende etterspørsel, flytter verkstedet inn i Autostradas tidligere bilanlegg: - Her er alt lagt til rette for moderne verksteddrift.
Les hele saken >
I en ny avtale videreføres en av bilbransjens viktigste møteplasser. Det er klart for Automessen på Nova Spektrum i 2028, 2031 og 2034.
Les hele saken >
To teknikere fra Frydenbø Bil vant sin klasse under VM for Volvo-mekanikere: - En anerkjennelse av alt det harde arbeidet.
Les hele saken >
Det meldes om færre bilskader i første kvartal, men én skadetype går kraftig motsatt vei. Glasskader økte med nesten 25 % – selv om hver enkelt skade ble billigere.
Les hele saken >
Etter mange år i andres tjeneste har han åpnet sitt eget bilverksted: - Vi har investert rundt to millioner kroner i verkstedutstyr.
Les hele saken >
NBF mener forsikringsselskapene opererer med timepriser for skadeutbedring som ikke samsvarer med kostnadsnivået hos verkstedene: - Leit å høre det NBF sier.
Les hele saken >
Alt annet enn fag sto på programmet da Intakt Bilskade samlet over 40 lærlinger: - Målet er å styrke lojalitet, yrkesstolthet og personlig utvikling hos unge i starten av karrieren.
Les hele saken >
Selv med fulle ordrebøker, solide resultater og kunder i kø, står skadeverkstedet i fare for å måtte legge ned: - Ikke lett å friste med verkstedutstyr og lakkbokser som sikkerhet for lån.
Les hele saken >
Det er fremmet forslag om å innføre obligatorisk PKK hvert år for biler eldre enn 10 år. Det har skapt mye reaksjoner: - Hvis det kommer, betyr det mer arbeid for verkstedene.
Les hele saken >
- Vi kan ha doblet antall utførte oppdrag allerede til høsten, sier Ford-importøren som melder om kraftig vekst i Norge. Målet er at 10 % av servicejobbene skal skje mobilt.
Les hele saken >
- Med dette styrker vi utvilsomt vår posisjon som markedsleder i det norske ettermarkedet, sier Meko-sjefen når han klipper snoren sammen med Sørensen og Balchen-sjefen.
Les hele saken >
- På kveldstid møter vi mekanikere som jobber iført arbeidsklær fra verksteder og bilforhandlere der de er ansatt til daglig.
Les hele saken >
Kunder og ansatte er en del av transaksjonen når det 1. juni skjer en virksomhetsoverdragelse mellom Würth og Kiwa : - Gjeldende avtaler på kalibreringstjenestene vil fortsetter som før.
Les hele saken >
Bedre logistikk og færre stillinger: Meko-konsernet har selvtillit til å gjøre det godt i usikre tider med en rekke grep. Mild vinter bidro til lavere omsetning i første kvartal.
Les hele saken >
Møller Bil-mekanikeren var gjestedeltaker, men parkerte alle i det nasjonale mesterskapet i yrkesfag i Canada.
Les hele saken >
- Jeg har jobbet både med konseptutvikling, servicemarked og forretningsstrategi, sier den nye kjedelederen.
Les hele saken >
Leverandøren har inngått avtaler med Vianor, Bil1Din og KGK i begynnelsen av 2025: - Det tar tid å bygge kjennskap og endre vaner hos kundene.
Les hele saken >