MotorBransjen.no-kommentar:
Atle Falch Tuverud

Konkursen var ikke det mest overraskende...

... det mest overraskende var jo i utgangspunktet at et investeringsselskap kjøpte Hellanor i 2018. 

Det skulle det tyske investeringsselskapet «Aurelius Equity Opportunities SE & Co KGaA» – som «ingen» hadde hørt om – aldri ha gjort. 

Det er selvsagt veldig enkelt å si i dag. Men svært mange i bilbransjen sa det allerede i 2018.

Kjøpet ble gjort rett foran nesen på svenske KG Knutsson AB, som var den logiske industrielle aktøren «alle» trodde kom til å vinne budrunden om Hellanor. 

Det sies at da KGK-eier Håkan Knutsson la seg kvelden i forveien var han sikker på at han hadde fått aksept for å overta Hellanor, AutoMester-kjeden og eiendommen Industriveien 26 på Skytta utenfor Oslo.

Han våknet imidlertid opp til en helt annen virkelighet enn det han hadde sett for seg. Overrasket og forbannet er visstnok svake beskrivelser. Noen hadde snakket sammen. Tyske Hella solgte norske Hellanor til det tyske private equity-selskapet Aurelius. Senere døpte Aurelius Hellanor om til NDS Group.

I Sverige har KGK hatt en tett relasjon til Hella i 50 år! Verkstedkjeden Autoexperten hadde de drevet i omkring 25 år.

Da oppkjøpet av Hellanor og AutoMester gikk i vasken, lanserte KGK Norge verkstedkjeden Autoexperten også i Norge. Det har tydeligvis vært tungt å bygge stein på stein – og det er fortsatt en lang vei å gå for å bli en stor verkstedkjede i Norge. 

Selv om NDS Group har hatt store problemer, har AutoMester-kjeden fortsatt hatt oppsiktsvekkende fornøyde medlemmer.

Det er fortsatt en merkevare og et nettverk av verdi. Kan det fortsatt ende hos KGK – fem år forsinket – eller har det toget gått for lengst?

Og hva har egentlig gått gærent i disse fem årene?  

«Vi har modernisert et utdatert selskap. Når vi nå får nye kunder er det et tegn på at vi har gjort noe riktig», sa NDS-sjef Janno Gröne i et intervju med MotorBransjen.no høsten 2020 – da han oppsummerte sine bragder etter å ha signert avtaler til 300 millioner kroner – med flere store kjente aktører – og brukt store penger på IT-utvikling.

Og det skal med rette sies at Janno Gröne ikke hadde ligget på latsiden etter sin inntreden i det norske selskapet på tampen av 2018. 

Han hadde uten tvil tro på prosjektet om å snu NDS Group til å bli en pengemaskin tilsvarende et selskap i Mekonomen Group. I Excel-ark, sunn logikk, med god CV, strategisk tankegang og kløkt ga tydeligvis absolutt alt mening. Og han gjorde kraftfulle grep:

Det første han gjorde var naturligvis å skille ut og selge eiendommen, og heller inngå en leieavtale. Allerede den 18. januar 2019 ble Industriveien 26 på Skytta solgt for 83,4 millioner kroner. I dag eies eiendommen, som har en leietager som er under konkursbehandling, av Pareto Eiendomsfellesskap.

Deretter erstattet han Frode Martinussen som daglig leder med seg selv litt inn på nyåret. I tillegg satt Janno Gröne i rollen som styreleder og rapporterte i til eieren i Tyskland – han var selv partner og medeier i Aurelius.

Måneden etter kom masseoppsigelsene. Det var klart for ombemanning etter nedbemanning.

Deretter inviterte han MotorBransjen til eksklusivt intervju for å fortelle om den offensive satsingen som så vidt hadde startet:

«Norge trenger Hellanor. Vi skal sørge for konkurranse, noe kundene tjener på. Markedet trenger et alternativ. Vi må gjøres sterke nå, ellers vil det bare være én leverandør eller én kunde om fem år. Hellanor og AutoMester behøves som en nr to-aktør. Vi blir avgjørende for det norske ettermarkedet», sa Janno Gröne. 

Det var ikke mulig å være uenig.

Han fortalte MotorBransjen at det var han som personlig var pådriver for kjøpet internt i investeringsselskapet som han er deleier i – og at han hadde 10 års erfaring fra Hella globalt – til tross for at han da bare var 33 år gammel. 

I 2019 fortalte Janno Gröne til MotorBransjen at han skulle snu rundt på hele selskapet på ett år.

Jeg husker at jeg så meg rundt i det store sjefskontoret på Skytta; på det rosa vegg-til-vegg-teppet, på vegglampene, på interiøret og gardinene. Et rom som kunne gått rett inn som et åsted i en episode av Derrick:

«Vil det også si at du skal pusse opp kontoret her?» spurte jeg enkelt – i stor kontrast til hans store vyer og planer.

«Det er ikke førsteprioritet, vi starter med datasystemene», svarte Gröne. 

Alt virket logisk. Han virket oppriktig. Det var bare å gjøre det. 

Han fortalte at flere oppkjøp stod for tur, og det bare var å sitte å vente på de store nyhetene. Og nyhetene kom som lovet. Det gikk slag i slag. 

Det inkluderte til slutt til og med oppussing av kontorene og nytt lagerbygg – og elbil-akademi for AutoMester-verkstedene

Vi hadde så vidt dratt fra kontoret hans før Hellanor byttet navn til NDS Group, og de meldte følgende:

«En viktig milepæl i en fullstendig fornyelse og modernisering av selskapet. NDS står for Nordic Distribution & Service og understreker vår vekststrategi og starten på en ny epoke for selskapet som nordisk one-stop-shop og tjenesteyter.»

Og etter at Hellanor hadde byttet navn til NDS Group startet jakten på storfiskene og «bjellesauene»:

Janno Gröne sikret seg først en avtale verdt 150 millioner med Bertel O. Steen-eide Snap Drive. Deretter fulgte FixBil, Mjøsbil og Hastadklev Gruppen – og etter hvert CarFix for å nevne noen.

NDS Groups ga selv sine nye IT-systemer – som de hadde investert mye penger i – den store æren for de nye avtalene.

MotorBransjen har grunn til å tro at gunstige priser var vel så viktig for overgangene til NDS Group. For mye tyder på at NDS Group var ganske så volumkåte da de gikk i kjelleren på priser og vilkår.

De store avtalene kostet.

Janno Gröne hadde presentert en helt ny organisasjon, med blant annet Morten Dyrberg som kommersiell direktør og Christoffer Lampe som finansdirektør, og senere tok Katrine Køste over som AutoMester-sjef. Alle hadde CV’ene og LinkedIn-profilene i orden. 

NDS Group kjøpte også opp Nordic Lift, Nordic Wash, Sola Shipping og Hovdan Poly.

«Når er planen å selge NDS Group igjen?» spurte i vi flere omganger.

«Aurelius er ikke opptatt av å «flippe selskaper», vi er en langsiktig investor, og har full fleksibilitet. Vår business-modell er å forbedre selskaper, stabilisere dem og deretter sikre strategisk vekst. Å ikke ha en tidsplan er en stor fordel. Når det er sagt, så vil vi nok selge NDS Group på et tidspunkt, men vi har det ikke travelt», svarte Gröne.

Det er få ganger redaksjonen opplever at aktører blir så til de grader stresset når vi skriver om offisielle regnskapstall, som på den måten NDS Group ble da vi ba om kommentarer til deres røde minustall sommeren 2021:

«Vi er godt fornøyde med den underliggende driften», var kommentaren de til slutt kom med. 

I november 2021 avslørte MotorBransjen at det var laget et prospekt, der Aurelius vurderte – ønsket – å selge hele NDS Group!

Bare tre år etter overtagelsen. Lenge før selskapet kunne sies å være «snudd» og «stabilisert» ønsket Aurelius en exit. 

Det kunne umulig være et godt tegn.

MotorBransjen lanserte Snap Drive-eier Bertel O. Steen som en mulig kjøper – med felles delelogistikk med bilimportvirksomheten. Og kunne AutoMester bli bilkonsernets nye «economy service»-konsept?

Fortsatt var imidlertid KGK den fortsatt helt opplagte kjøperen, men flere mente prestisje ville hindre dette i 2021. 

Gjert Romnes så ikke ut til å ha ønske om å ta seg bryderiet med å bli landsdekkende, fremfor å fortsette å drive «Norges beste verkstedkjede» Sjekkpunkt i sentrale strøk.

Janno Gröne erstattet seg selv som daglig leder i fjor sommer.

Den nye CEO’en Christoffer Lampe har antagelig hatt enklere dager, enn det han har hatt i sjefsstolen det siste året. AutoMester-sjef Katrine Køste også, som blir skrytt opp i skyene av verkstedene.

Etter store uoppgjorte regninger kom leveringsutfordringene og tilliten til selskapet smuldret opp blant leverandørene. Etter hvert begynte storfiskene og «bjellesauene» som Mjøsbil og Hastadklev-gruppen å trekke seg ut. Korthuset sto nærme det halvåpne vinduet – og utenfor ventet tydeligvis uværet «Hans».

Bare en måned før konkursen selger NDS Group Nordic Lift og Automateriell, og til slutt må AutoMester lage avtale med Meko-eide Sørensen og Balchen for å få levert varer til sine verksteder. Deres egen eier og grossist var nærmest tom for både varer og penger – og nesten ingen ville lenger selge varer til dem.

At et investeringsselskap – som lever av tillit i flere land, på flere markeder – velger å kaste kortene og melde oppbud må bety at det var umulig å finne en kjøper. 

I retrospekt er det helt tydelig at vi allerede i starten av 2021 var på et stadium der inverteringsselskapet håpet på en exit. Det gjaldt å pynte brura:

«Når du lykkes – så er neste spørsmål hvordan du skal skalere opp suksessen», sa Janno Gröne i Intervju med MotorBransjen i inngangen til 2021.

Han snakket om å utvide til Danmark, Sverige og Finland. «Vi skal bli en nordisk aktør». «På tampen av fjoråret satte vi oss ned for å se på veien videre, og nå er planen klar. Vi planlegger å nå én milliard i omsetning i Norge innen 2022», sa Gröne. 

Tallene for 2022 ble imidlertid aldri levert Brønnøysund før det ble åpnet konkurs…

Det er på høy tid med en industriell og logisk eier. En ny eier som kommer inn, må fylle opp et tomt varelager med en investering på mellom 30 til 70 millioner kroner.

Ikke en eneste leverandør vil selge varer til Industriveien 26 på Skytta igjen – hvis det ikke er penger på bok og det finnes et opparbeidet tillitsbånd. 

Bostyrer tar visstnok sikte på en helhetlig løsning der både NDS Group og AutoMester fortsatt ligger samlet i potten. En annen løsning er at hele NDS Group blir borte, mens bostyrer klarer å selge verkstedkjeden AutoMester – som helt tydelig fortsatt har en verdi.

Det hadde vært bra for bilbransjen om Janno Gröne hadde lykkes med sitt prosjekt. Det stod ikke på intensjonene. Virkeligheten innhentet teorien. Det hele hadde vært mye enklere for en industriell kjøper fremfor en finansiell investor. 

Vil KGK – eller andre som har umiddelbare synergieffekt-gevinster med sin eksisterende drift – komme på banen? Vil noen klare å overta risikoen og investeringsviljen nå?

Eller er det bare for Morten Birkeland og Geir Hoff å forsyne seg av enda større biter av det norske servicemarkedet? 
 
Hadde Janno Gröne overmot? Gröne var en sterk pådriver for å kjøpe Hellanor etter å ha jobbet 10 år i Hella globalt. Han gikk inn som daglig leder og styreleder i NDS Group, samtidig som han var partner i eieren Aurelius i Tyskland. Han gjorde en lang rekke tiltak og investeringer og snudde store deler av NDS Group på hodet. 

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn