- Deleprisene hos enkelte bilmerker er dobbelt så høy i Norge som i Sverige. Vi ser eksempler på ekstremt store forskjeller, sier Vidar Brustad i If. Han er leder for takst og innkjøp i forsikringsselskapet.
- Valutautviklingen utgjør selvsagt noe, men ellers er Norge og Sverige på mange måter sammenliknbare. Deleprisutviklingen er betydelig lavere i vårt naboland.
De siste årene har det kommet stadig flere eksempler på skyhøye priser på enkeltdeler.
Siden 2020 har If registrert en økning i deleprisene totalt på 48 %.
Nylig hevdet Knut Ole Magistad i Norges Bilbransjeforbund (NBF) at skadeverkstedene presses mens forsikringsselskapene øker sine marginer.
Sier fra til importørene
- Over samme tidsrom ser vi at enkelte bilmerker har økt prisene med over 50 %. Merket med størst økning er nå på 65 %, sier Vidar Brustad.
- Vi ser også at enkelte merker på ett år øker deleprisene med rundt 20 %. Vi har flere eksempler på at en hovedlykt, frontrute og dør har hatt en prisøkning på over 100 % i løpet av et år.
Prisøkningen gjelder både rene karosserideler, bilglass, elektronisk utstyr og batterier, ifølge Brustad.
- Når det gjelder økningene i delepriser for første halvår i 2025, ser vi et mer normalnivå på dette i forhold til det generelle kostnadsbildet og indekser, sier han.
Bjarne Aani Rysstad er kommunikasjonssjef i Gjensidige.
- Trenden med at delepriser blir dyrere er åpenbar og det er stor forskjell mellom bilmerkene. Pilene har pekt feil vei i flere år, sier han.
- Vi har mye statistikk og kunnskap om delepriser og vi vet hvilke bilmerker som skiller seg ut som de dyreste. Vi snakker mye om dette på kammerset, men vi ønsker ikke henge ut enkeltmerker, sier Aani Rysstad.
Årsaken til økte delepriser er delvis svak kronekurs og økte produksjons- og transportkostnader, ifølge Vidar Brustad i If.
- Men det kan ikke forsvare de største økningene hos enkelte merker, når vi ser at økningene er større enn påvirkning av valuta og inflasjon.
Vi ser også at det er stor forskjell i prisøkninger mellom bilmerker som produseres i samme land, sier Vidar Brustad i If.
- Hva gjør dere når dere oppdager unormalt høye delepriser?
- Vi jobber tett opp mot importører og påpeker det når vi mener de har uforsvarlige og kunstig høye delepriser, svarer Brustad.
- Enkelte importører er flinke til å justere deleprisene ned når valutaen også går ned. Men dette er unntakene. Noen følger prisutviklingen ganske tett, andre gjør det ikke.
Et baksete til 600.000 kroner, en bakskjerm til 65.000, blinklys til 29.000 eller en fordør til 70.000 kroner høres ingensteds hjemme, mener Brustad. Eksemplene er fra virkeligheten.
- Selv om nye biler er fulle av moderne teknologi og man i utgangspunktet kan tenke at delene er dyre, er det store forskjeller fra merke til merke på nesten identiske deler, sier Vdar Brustad.
- Må ha edruelige delepriser
Vidar Brustad i If peker på at mange bilmerker har gode kampanjer på nye biler med priskutt, gunstige renteavtaler og også serviceavtaler, for å gi kundene forutsigbare bilholdskostnader.
- Men de glemmer at forsikring også er en stor del av bilholdet. Da er det viktig med edruelige delepriser.
- Det hjelper ikke å kjøpe bil gunstig og med serviceavtale dersom forsikringen kan bli kostbar på grunn av høye delepriser.
Brustad sier de nå ser stadig flere eksempler der delepriser skyter i været idet bilen går ut av garantien.
- Det gjelder for eksempel batteripakker, styreenheter og elmotorer. Helt konkret har vi nå to elbiler som det selges mye av i Norge og som koster rundt 500.000 kroner, der man på den ene modellen får en ny batteripakke til 65.000 kroner mens den andre koster en million.
- Det er ikke mye bærekraft i å prise et batteri til det dobbelte av hva en ny bil koster.
Les også: Angriper forsikringsbransjen: - Føler seg utsatt for enormt prispress
Kostnad per skade øker
Tall fra Finans Norge understøtter det dystre bildet av prisgaloppen:
- De siste to årene har erstatningene til kollisjonsskader økt med rundt 32 %, fra 18,5 milliarder kroner i 2022 til 24,4 milliarder i 2024.
- Skadefrekvensen på personbiler har økt fra 28 % i 2022 til nær 32 % i 2024.
- Forsikringspremiene for personbiler har økt med i snitt 23 % fra 2022 til 2024. Økningen skyldes økte reparasjonskostnader og høyere skadefrekvens. Det kan også være endring dekningsomfang (fullkasko eller ikke).
- Både frekvensen av skader og gjennomsnittskostnaden per skade har økt, og dette slår ut i høyere forsikringspriser, opplyser Nina Lædre Wiig, kommunikasjonssjef for forsikring og pensjon i Finans Norge.
Lavere kondemnasjonsterskel
Økte delepriser vil senke terskelen for for kondemnering ytterligere, serviceprisene stiger og kostnader knyttet til unormal slitasje ved tilbakelevering av leasingbiler vil bli høyere.
For store bedriftskunder, forsikringsselskaper og finansieringsbransjen er det derfor stadig viktigere å vite hvor de enkelte bilmerkene befinner seg i prisnivået.
Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige peker på flere forhold som gir dyrere forsikring, blant annet stor arbeidsmengde i verkstedsbransjen, som fører til ventetider og behov for lengre leiebilperioder.
- Det kreves ofte mer arbeid å utføre selve reparasjonen. På mange biler må man åpne opp og gjøre masse ekstra arbeid for å komme til et sted.
- At det også kan ta tid å fremskaffe reservedeler forsterker prisbildet. Så har også timepriser på verkstedene drevet reparasjonskostnadene opp, sier Rysstad.
Han sier det er en åpenbar bekymring for hvordan dette vil utvikle seg.
Nye reparasjonsmetoder
- Biler går før eller siden i stykker enten på grunn av uhell og helt klart på grunn av slitasje og da er det mange bileiere som vil få noen sørgelige aha-opplevelser, sier han.
- Det sagt, så vet vi ikke hvordan markedet vil utvikle seg over tid. Vi får håpe at noe av dette er ubegrunnede bekymringer, sier Bjarne Aani Rysstad.
- Når dere oppdager ekstra høye delepriser hos en aktør, foretar dere dere noe overfor bilimportøren?
- Vi har tatt opp utfordringene, men det er begrenset hvor mye forsikringsbransjen kan gjøre, da prisene settes av importør.
- Dere bare setter opp forsikringspremien?
- Nei, det er ingen automatikk. Over de siste to årene har faktisk forsikringspremiene økt betraktelig mindre enn reparasjonskostnadene. Vi ønsker å prise ansvarlig og langsiktig for å ta vare på kunderelasjonene, sier Rysstad.
Han tror økt gjenbruk av bildeler på sikt vil kunne bidra til å få ned reparasjonskostnadene.
- Nye metodevalg, for eksempel «småskadereparasjoner», som er både bærekraftig og kostnadsbesparende, vil også bidra positivt.
Les også: Felles kamp for brukte deler: - Vi trenger bedre systemer og bedre samarbeid
- Bruk mer alternativt
- Når prisen på originale deler stiger kraftig, må vi se etter smartere løsninger, sier Ian Wood, salgs- og markedssjef i Veng Norge AS. Selskapet selger alternative deler.
- Alternative deler, som brukte deler fra demontering, kvalitetsgodkjente uoriginale deler og reparerte komponenter, er reelle alternativer med stort potensial for kostnadsbesparelser, sier Ian Wood.
- Det vil øke konkurransen og bidra til å presse ned det generelle prisnivået på bildeler, som i dag er en av de store driverne bak økte verkstedkostnader og forsikringspremier, sier Wood.
Han mener dagens praksis hos mange verksteder og forsikringsselskaper er at originale deler fortsatt favoriseres.
- Det bremser både konkurranse og utvikling. Her har bransjen en jobb å gjøre, sier Wood.
- Å få alternative deler inn som et naturlig førstevalg der det er forsvarlig, vil kunne ha stor betydning – både økonomisk og miljømessig. Det er en viktig nøkkel til lavere kostnader for bileierne, høyere reparasjonsrate og mindre behov for kondemnering, avslutter han.
Utsetter service og vedlikehold
Harald Jachwitz Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), sier at BIL er feil adressat når det gjelder utviklingen i delepriser:
- Som bransjeorganisasjon har vi i henhold til konkurranseloven klare retningslinjer for hvilke forhold og saker vi kan beskjeftige oss med.
- Våre medlemmers prisstrategier er definitivt et forhold vi ikke skal beskjeftige oss med. Vi har derfor ikke en oversikt over nivået på og utviklingen i importørenes delepriser, sier BIL-sjef Harald Jachwitz Andersen.
Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) satte det høye prisnivået på bildeler på dagsordenen under Arendalsuka i sommer.
Bilorganisasjonen har siden 2022 gjennomført spørreundersøkelser (Infact), med mange spørsmål om biløkonomi.
- I november 2023 oppga totalt 23,8 % av bilistene at de hadde utsatt service- og vedlikeholdskostander det siste året på grunn av økonomi, sier samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik.
Les også: - Store problemer med begrenset tilgang til delekataloger og reparasjonsmanualer
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn