- Det er bra at vi gjennom sommeren har fått utspill og debatter som løfter innfasingen av gjenbruksdeler høyere opp på dagsordenen, men foreløpig er kundeperspektivet ganske fraværende, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens leverandørforening (ABL).

Han viser til medieoppslag der bransjeaktører i hovedsak har diskutert temaet ut fra vinklinger som delekvalitet, tilgang, samhandling og systemtekniske utfordringer.

- For å få en god omstilling til sirkulærøkonomi i bransjen må vi også ha med oss kundene, sier Arild Hansen.

- Dette må det legges mer vekt på, for våre tall avdekker at det er langt igjen før bileierne blir trygge og motivert for å takke ja til gjenbruksdeler der dette er et alternativ, sier Hansen.

40 % er positive
I en forbrukerundersøkelse utført av YouGov for ABL har bileierne blitt spurt om hvorvidt de har noen betenkeligheter med å takke ja til at det benyttes gjenbruksdeler ved reparasjon, når disse kan tilbys med garanti og til betydelig lavere pris enn fabrikknye deler.

Fire av ti, 40 % av de spurte, synes dette er utelukkende positivt.

18 % mener prinsippet er bra, men ville vært skeptisk hvis det gjaldt egen bil.

Ytterligere 20 % svarer at de i utgangspunktet ikke ønsker dette, men ville vært åpne for å diskutere det med verkstedet.

8 % ville blankt avvist gjenbruksdeler, mens 14 % svarer at de ikke har tenkt over det, eller krysser av for vet ikke.

Avgjøres i kundemottaket
For gruppen som er prinsipielt positive, men nølende for egen del, er veien til å velge gjenbruksdeler neppe så lang, mener Arild Hansen.

Blant de mer negative er det altså allikevel en stor andel som gjerne tar praten med verkstedet, påpeker han:

- Det betyr at kundemottakerne, som tar den innledende gjennomgangen med bileier, kan spille en avgjørende rolle.

- Sortiment og leveransesystemer for gjenbuksdeler er i rask utvikling, og kundefordelene i form av prisbesparelser må markedsføres aktivt, sier Arild Hansen.

ABL-undersøkelsen viser at unge bileiere mellom 18 og 29 år er mer tilbakeholdne på dette området enn gjennomsnittet.

- God informasjon om at valg av gjenbruksdeler er både trygt og prisgunstig kan trolig endre en slik skepsis, sier Hansen.

- Positiv kundedialog vil kunne bety mye for innfasingen av sirkulærøkonomi i vår bransje, avslutter ABL-sjefen.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn