MotorBransjen.no-kommentar:
Atle Falch Tuverud

I ly av nattemørket den siste fredagen i august var en gjeng i full gang med å omprofilere et bilverksted i Groruddalen i Oslo. 

Da morgenlyset kom, var veggen prydet med en hittil ukjent logo og et verkstednavn ingen hadde sett før:

«ElbilXperten» i store bokstaver, etterfulgt av «powered by KGK» i små. 

Noen stusser kanskje over skrivemåten, for KGK driver fra før verkstedkjeden Autoexperten – og det navnet skrives med en «e» foran x-en.

Og mens Autoexperten ser ut som en skikkelig verkstedkjede der man kan gjøre gode kjøp, ser den «snille» ElbilXperten-logoen mer ut som en returordning for miljøvennlig kartong – med grønne blader.

De kommende kundene har nok et helt annet fokus.

Hemmeligholdet skyldtes at konkurrentene ikke måtte få nyss i hva den relativt ferske KGK-ledelsen hadde snekret sammen på bakrommet og som skulle lanseres denne dagen.

Det var altså en spesialistkjede for elbiler som er fem år og eldre. (Visstnok også for hybridbiler, men la oss glemme det).

Forretningsideen fra blant andre Per-Kristian «Pekka» og Ole-Martin Lundefaret – henholdsvis sjef og salgs- og markedsdirektør i KGK – kan virke like enkel som genial. 

Nybilsalget har nå en elbilandel på omkring 96 %. Elbilandelen i femårs-pluss-parken vil øke voldsomt i årene fremover.

Det er en kamp om elbilkundene – og ikke minst er det en kamp om å tjene penger på dem. 

Birger N. Haug – som har solgt bøtter og spann av Nissan Leaf og Hyundai Kona i en årrekke – har vist oss hvor ille bunnlinjen i fremtidens verksteder kan bli.

Det alle snakker om, er at det gjelder å øke volumet av elbiler for å sikre butikken. 

Samtidig har mange verksteder fylt opp timeboka med godt betalte fossilbil-jobber, og utsatt satsingen på morgendagens levebrød.

Men hvilket verksted vil eieren av en syv år gammel elbil velge?

Meko har i flere omganger snakket om at PKK er inngangsbilletten for å få tak i elbileieren.

Flere av dem tror at de må dra til merkeverkstedet – for å ta service på den «avanserte» elbilen, som i bunn og grunn er veldig enkel. 

Også Meko-toppene Geir Hoff og Pehr Oscarson forbereder seg på morgensagens servicemarked.

Et ekspertverksted på elbiler som heter noe med elbiler kan muligens fange kundens oppmerksomhet langt lettere enn andre – og med ekstra troverdighet:

Endelig et elbilverksted som er rimeligere enn merkeverkstedet – og som kan elbiler, håper KGK at kundene skal tenke.

Meko legger garantert flere planer på bakrommet, men de har et lite luksusproblem:

De har så sterke merkevarer – med Meca og Mekonomen og BilXtra – at de ikke like lett kan komme med enda en logo opp av hatten. 

«Da elbilene kom til Norge var det mange som mente at dette ville skape store vansker for kjedeverksteder, men det har vist seg at verkstedene har tatt utfordringene og skaffet seg spisskompetanse også på elektriske biler», sa Jahan Narui, fersk kjedesjef Meca, til MotorBransjen.no nylig

Men det er ikke brått sikkert kundene har skjønt det.

Mange tenker fortsatt at Meca, Mekonomen, BilXtra og Bosch Car Service er verkstedet for gamle dieselbiler. Og at det ikke finnes et bedre sted å ta oljeskiftet.

Der verkstedbransjen er bekymret for hva de skal leve av etter motoroljen, tvinger KGK seg til å tenke utenfor boksen. 

«Elbiler gir gode vekstmuligheter for verkstedene, de har jo også bremser, hjuloppheng og mange andre slitedeler som trenger vedlikehold», sa ElbilXpertens kjedeleder Ola Brandt under lanseringen.

Han har – i likhet med mange andre nye i KGK – bakgrunn fra merkeforhandlere.

KGK følte seg snytt da de ikke fikk kjøpt opp Hellanor, inkludert verkstedkjeden Automester i Norge. I siste runde glapp det – da et investeringsselskap på spektakulært vis snappet det opp en sen høstkveld i 2018.

KGK som er langvarig Hella-partner i Sverige, hadde en sterk posisjon med sin Autoexperten-kjede i Sverige. En Automester-overtagelse ville gitt KGK en «flying start» med mange verksteder – også i Norge. 

I stedet måtte KGK bygge opp Autoexperten fra bunn i Norge. Det har vært seigt. 

Autoexperten-kjeden skulle få i 100 verksteder i Norge løpet av noen få år. Fortsatt er det bare 48 verksteder.  

Den svenske ledelsen skal visstnok ha vurdert å legge ned i Norge.

Lundefaret-brødrene, kjent for å være både høyt og lavt, har stått på gassen siden de inntok lederposisjonene i KGK Norge i 2022.

Egenskaper som føtter på verkstedgulvene og ikke på eksklusive tepper i «børsnoterte kontorer» skal visstnok ha gitt KGK-ledelsen innsikt, mener Lundefaret-brødrene selv. For de ser visstnok også hva verkstedene ikke får til når det kommer til elbiler.

Viktige verktøy i planleggingen av den nye verkstedkjeden ser ut til å være korte beslutningsveier fra en lettbeint ledelse, med batterier som aldri ser ut til å gå tomme. Når det er sagt, har de ikke rukket å få på plass en nettside for den nye verkstedkjeden ennå.

Nå består ElbilXperten riktignok bare av ett verksted, men planen er å etablere en god del flere verksteder, frittstående eller som «add-ons» til kjedeverksteder tilknyttet KGKs VerkstedGrossisten

Det er snart en million elbiler på veien i Norge og et nesten eksplosivt voksende ettermarked for elbiler med utløpt garanti.

Biler som vil behøve vedlikehold og spesialkompetanse.

Et par merkeforhandlere vi i redaksjonen har snakket med, har pekt på at den som klarer å sette opp en slags elbil-fabrikk for bilene utenfor garantitiden – på tvers av bilmerker – kan få lange køer.

Og her tar KGK på nytt grep: Før 2022 var omme, hadde det svenske KGK-konsernet gått inn som majoritetseier i norske EV Hub, et gjeldstynget verksted, men med gode ideer og løsninger for et elbilvolum som er i ferd med å ta fullstendig av. 

EV Hub-gründer og bilmekaniker Nassir Farooq startet med å feilsøke batterier i Nissan Leaf og tilegnet seg kunnskap om hvordan de kunne repareres. 

Det KGK kjøper i 2022 er en voksende katalog av reparerte høyspentkomponenter, en skybasert oversikt over identifiserbare feil, hvordan de skal utbedres og et opplegg for hvordan verkstedteknikere som skal benytte løsningen skal læres opp. 

Ødelagte komponenter skal sendes til EV Hub for reparasjon og erstatningsdelen tas fra hylla med tilsvarende reparerte komponenter. Kort nedetid for bileier, god fart gjennom verkstedet. 

Brukte bildeler i praksis, altså. Ikke bare som en snakkis eller festtale.

Det bør være en fjær i hatten til KGK at den svenske rivalen Meko indirekte har pekt på EV Hub som en løsning på morgendagen.

Da Pehr Oscarson, Mekos svenske konsernsjef, skulle vise frem hva det børsnoterte konsernet gjør for å forberede seg på overgangen til elbiler – tok han med europeisk fagpresse til nettopp KGK-eide EV Hub på Alnabru – i tillegg til å vise hva Meko selv presterer i Norge.

EV Hub, som til og med sier de skal 3D-printe deler som ikke kan skaffes – er en svært sentral faktor i ElbilXperten.

Forsikringsbransjen skal visst ha stjerner i øynene over det nye verkstedkonseptet, og vil det samme som ElbilXperten:

De vil holde 10-15 år gamle elbiler på veien, ikke kondemnere dem fordi de er hinsides dyre å reparere.

Tenk bare på hundretalls fem-seks år gamle Jaguar I-Pace som står nærmest blankpolerte «på kirkegården».

Bilder som bør fremkalle mareritt hos bærekraftdirektører som pusher elbiler. I det minste få dem til å fryse på ryggen.

KGK skal i forbindelse med etableringen av ElbilXperten ha kjørt et pilotprosjekt med Gjensidige, der de har sett på alternative reparasjonsløsninger fremfor kondemnasjon, for en bestemt bilmodell med en maskinskade taksert til 480.000 kroner. 

Går det som KGK-toppsjef Johan Regefalk håper, blir nedslaget like solid som det som i dag fremstår som et klink treff på hoppkanten.

Lykkes de i Norge, er intensjonen å rulle ut i Sverige, Finland og Baltikum. 

KGK har strevd med å få Autoexperten i det lovede siget. I en ren elbilfremtid kan det tenkes at det er Autoexpertens verksteder som omprofileres til ElbilXperten. 

Men er det så enkelt at du bare kan komme med et nytt navn på en verkstedkjede – og rulle det ut?

Eller må vi helt ned på jorda? 

For det kan også være at det ikke hjelper å holde på natterstid, stunte en lansering med Alex Rosén som konferansier, invitere til fest – når konkurrentene er sindige Gjert Romnes med Sjekkpunkt-kjeden (som vinner verkstedenes kåring 12 år på rad), eller børsnoterte Meko med tre sterke merkevarer – eller en menighet som eier seg selv i Automester.

For i den store sammenhengen er KGK fortsatt en liten aktør – i Norge.

Mens Alex Rosén lager show under åpningen av verkstedkjeden ElbilXperten, håper den svenske KGK-toppsjefen Johan Regefalk at det blir business i Norge. Brødrene Ole Martin og Pekka Lundefaret har utnevnt Ola Brandt som kjedeleder.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn