Denne uken arrangeres Arendalsuka.

I dag, midt mellom politikere, toppledere og forvirrede turister, samlet flere kjente bilbransje-personer seg til debatt:

«Hvordan får vi fart på det sirkulære skiftet i bilbransjen?», het arrangementet som Fremtind Forsikring og Agder Sparebank sto bak.

Spørsmålene var mange:

  • Hvorfor er markedsandelen for brukte bildeler fortsatt så lav?
  • Hvordan håndterer vi de reelle barrierene?
  • Hvem kan (og bør) drive frem endring?
  • Hvilke politiske og økonomiske insentiver trenger vi for å få fart på sakene?
  • Hvordan samarbeidet mellom verksted, forsikring og demontering kan forbedres?

Etterlyser mer samarbeid
Høye delepriser, lave timepriser og brukte bildeler har stått høyt på agendaen hos norske skade- og lakkverksteder de siste årene.

- I et samfunn som skal omstille seg til en sirkulærøkonomi, er det helt avgjørende at vi tenker nytt – også når skaden allerede har skjedd, sa Ida Pernille Hatlebrekke.

Hun er direktør for bærekraft i Møller Mobility Group og ordstyrer under arrangementet.

- Hva er de største hindrene for økt bruk av brukte deler i bilskadereparasjoner i dag? Er det teknologiske utfordringer? Regulatoriske? Eller handler det om kultur og holdninger? spurte Ida Pernille Hatlebrekke.

- Hvor er de største hindrene for å øke bruken av brukte deler? spør Hatlebrekke.

- Vi gjør det vi kan for å tilgjengeliggjøre brukte deler. Vi er godt skolerte og kompetanse nivået er høyt, sa Bjarte Kaldestad, landsjef i Norge for Autocirc.

Autocirc er en av de største leverandørene av brukte deler og eier flere bildemonterings-selskaper.

Kaldestad sa at Autocirc har gjort store løft, og tilpasset seg krav fra forsikringsbransjen og verkstedene.

- Vi har fått innpass med gjenbruksdeler i DBS-systemet. 

- Men det ligger enda barriere på holdninger og kultur til brukte deler hos verkstedene og viljen til forsikringsselskapene ta et større trøkk på gjennomføring på bruk av brukte deler, sa Kaldestad.

- Nøkkelen er felles samarbeid, slo han fast. 

- Jeg er ikke med på at det er mangel på brukte deler i markedet, sa Autocirc-sjef Bjarne Kaldestad, som i 2023 etablerte et kjempelager for brukte bildeler i Vestby.

- For dårlig kvalitet
Fredrik Karlsen, leder for Intakt Bilskade, er ikke enig med Bjarte Kaldestad i Autocirc:

- Det er direkte feil det Kaldestad sier om at holdningene til verkstedene er for dårlige, og at vi ikke er gode nok på å ta bruk brukte deler, sa Karlsen.

- Vi prøver på hver eneste reparasjon å søke etter brukte deler, sa Karlsen og fortsatte:

- Utfordringen er tilgjengeligheten. Det finnes ikke nok deler. Tilgangen på brukte deler – er nøkkelfaktor for om vi lykkes.

Intakt-sjefen trekker også frem utfordring med kvalitet på brukte deler.

De beste delene som skal kunne gå rett i produksjon, gjør ikke det:

- Vi kan telle på én hånd hvilke deler vi kan ta rett i produksjon, sa Karlsen.

Karlsen forteller at delene må kvalitetssikres før de pakkes og sendes til verkstedene.

- Vi må bruke masse tid på å sjekke kvaliteten på de brukte deler. Vi kan ikke ta delene rett i produksjonen – det er en barriere – vi har en vei å gå, sa Karlsen.

Han utfordrer også Ian Derrick, på ønske om en felles katalog over brukte deler, slik de har i Sveige.

- Våre verksteder bruker brukte deler der det lar seg gjøre, men kvaliteten på delene vi får levert må bli bedre, sa Fredrik Karlsen i Intakt Bilskade. Han lover at Intakt skal være den verkstedkjeden med høyest andel brukte deler fremover.

Karlsen er overfor MotorBransjen.no klar på at Intakt er en uavhengig kjede, selv om Bertel O. Steen indirekte er majoritetseier.

Intakt Bilskade-sjef Fredrik Karlsen, som i sommer begynte et samarbeid med Automester-kjeden, la hodet på blokka:

- Intakt skal være størst på brukte deler i Norge, sa han.

Etterlyser tilrettelegging
Ian Derrick, leder for Bilskadekontoret i Finans Norge Forsikringsdrift, er opptatt av tilrettelegging:

- Vi må tilrettelegge slik at det blir like enkelt å velge en brukt del som en ny del, sa Derrick.

Bilskadekontoret står bak DBS-systemet norske skadeverksteder bruker.

- For å øke bruken av brukte deler ligger vår rolle i å sørge for at det er enkelt å velge brukte deler i takseringssystem, sa han.

- Og det går fremover. Hittil i år er 13 % av forespørslene i takstsystemet DBS er nå på brukte deler, sa Derrick

Flere i panelet påpekte at markedsplassen for brukte deler må bli bedre, og at man må vite hva som er tilgjengelig for rask levering.

Ian Derrick medga at DBS Gjenbruk ikke er bra nok, at det delvis var utviklet under tidspress, men at det jobbes med å videreutvikle systemet.

- Vi må gjøre det like enkelt å velge en brukt del som en ny. Og vi må kanskje også tenke over begrepsbruken – «brukte deler» kan gi feil inntrykk, sa Ian Derrick.

Flere er enige om at forbrukeren bør belønnes for å benytte en brukt del:

- Elbileventyret hadde ikke vært der det er i dag uten at forbrukeren hadde fått fortjenesten, sa Ian Derrick, men uten å ha en klar oppskrift for hvordan kundene skal etterspørre brukte bildeler.

Han mener at likeverdige deler er det riktige ordet for å markedsføre slike overfor for forbrukerne.

Jobber målrettet
Jørn Narvestad er skadesjef Harald A. Møller AS. 

- Vi har jobbet målrettet med dette over lang tid, sa han.

Han sa at Harald A. Møller ønsker å være en aktør som bidrar til bærekraftige løsninger:

- Vi har fremoverlente produsenter og kjører et pilotprosjekt med Skoda. Vi får brukte deler rett fra fabrikken som en del av løsningen.

- Fabrikken er med oss i forhold til reparasjonsløsninger som vi har utfordret dem må ,og dette arbeidet skal vi fortsette, sa Narvestad.

- DBS Gjenbruk er en veldig fin ordning, men systemet er for tungvint i søkemotoren da det ikke gir brede nok søk. Det kan redusere verkstedenes vilje til å bruke det, sa Jørn Narvestad, som i fjor signerte en avtale med Tryg Forsikring om brukte deler

Er merkeverkstedene dårligere?
Stig Trondsen i Fremtind Forsikring skrøt av Intakt Bilskade sin andel brukte deler, mens han mente at Møller-konsernet var dårligere.

Det mener han har en årsak:

- Vi ser at merkeverkstedene er dårlig på bruk av brukte deler. Det tror jeg har med marginer ved salg av nye deler å gjøre, sa Trondsen.

- Merkeforhandlere er ikke like flinke, sa Trondsen.

- Intakt er flinke til å øke andelen brukte deler, og noen verksteder er veldig flinke, men vi kan ikke si helt det samme om merkeverkstedene, blant annet Møller, sa han.

- Det gir en tanke om at marginene på de originale deler styrer, om det skal brukes brukt eller nye deler, sa Trondsen.

Skadesjef Jørn Narvestad i Harald A. Møller mener imidlertid at en likeverdig originaldel som er brukt bør ikke være så mye billigere:

- Da blir det ikke bærekraftig, sa han.

- Vi har sett at brukte deler ofte stammer fra eldre biler, opp mot 15 år gamle, og da er kvaliteten lavere. Hvis vi klarer å hente deler fra nyere biler, ikke eldre enn åtte år, blir både kvalitet og tilgjengelighet bedre, sa Stig Trondsen i Fremtind Forsikring.

Disse deltok i panelsamtalen:

  • Ida Pernille Hatlebrekke (ordstyrer)
    • Direktør for bærekraft, Møller Mobility Group
  • Bjarte Kaldestad
    • Landsjef i Norge, Autocirc
  • Ian Derrick
    • Leder Bilskadekontoret, Finans Norge Forsikringsdrift
  • Jørn Narvestad
    • Skadesjef, Harald A. Møller
  • Fredrik Karlsen
    • CEO, Intakt Bilskade
  • Stig Trondsen
    • Leverandøransvarlig og bærekraftansvarlig Motor, Fremtind Forsikring
  • Kristine Falkgård
    • Direktør bærekraft, Fremtind Forsikring
  • Jone Blikra
    • Stortingsrepresentant, transport- og kommunikasjonskomiteen, Ap
  • Marte Ulltveit-Moe,
    • Nestleder, by- og stedsutviklingsutvalget, MDG

Etter debatten mellom fagpersonene, diskuterte Ap-politker Jone Blikra og MDG-politiker Marte Ulltveit-Moe veien videre for brukte bildeler med Jørn Narvestad og Stig Trondsen.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn