Flere og flere bilbransje-bedrifter legger til rette for at personer som har falt utenfor arbeidslivet eller som har hull i CV-en, skal få muligheten til igjen etablere seg i arbeidslivet.

MotorBransjen.no har tidligere omtalt Møller-konsernets satsing gjennom Møller Medvind.

MotorBransjen.nos søsterpublikasjon BilNytt.no har skrevet om Erik Arnesens samarbeid med Frelsesarmeen, som har resultert i Såpa Bilpleie, som statsminister Erna Solberg offisielt åpnet i juni.

Også Nordvik Gruppen satser på et inkluderende arbeidsliv. Nordvik Toyota i Bodø er én av Arbeids- og sosialdepartementets ambassadører i kampanjen #Semuligheter, som skal sette søkelys på utenforskap og inkludering i arbeidslivet.

Gjennom kampanjen var Mark-Anthony Atepo (20) på arbeidstrening hos Toyota-forhandleren i noen uker, noe som viste seg å være en god match for både Atepo og forhandleren.

Dermed endte det med at Atepo ble ansatt som servicemedarbeider hos Nordvik Toyota Bodø.

- Jeg er så glad og takknemlig. Alle i Toyota og Lexus er veldig trivelige folk. De er alltid der for meg, sier Mark-Anthony Atepo. 

- Ta vare på flokken
- Jeg er stolt av hele Nordvik-teamet og lokale ledere som har gjort dette mulig med sitt fantastiske engasjement for folk, sier Christian Nordvik til MotorBransjen.no.

Han er administrerende direktør i Toyota-forhandleren Nordvik AS og medeier i Nordvik Gruppen.

Christian Nordvik er også støttespiller for kampanjen #Semuligheter, sammen med blant andre Anita Skorgan, Ferd-eier Johan H. Andersen, hotell-gründer Petter Stordalen og konserndirektør i Coop Geir Inge Stokke.

- Samarbeidet gir arbeidshverdagen en ny dimensjon som vi ikke ville vært foruten. Vi har et ansvar som bedrift og det er viktigere enn noen gang å ta vare på flokken og se muligheter. Alle kan gjøre litt, sammen kan vi gjøre mye, sier Christian Nordvik. 

Han trekker fram røttene til Nordvik-konsernet:

- Helt siden Elsa og Magnar etablerte bilfirmaet i 1960 har vi satset bevisst på yrkesopplæring og rekruttering. Rekrutteringsfilosofien til Nordvik baserer seg på vår kultur og historie, hvor respekt for mennesket og kontinuerlig forbedring er grunnstammen i alt vi gjør, sier Nordvik.

Mark-Anthony Atepo har funnet seg godt til rette i Nordvik AS.

- Bærekraft i praksis
- Det er bærekraft i praksis, hvor bilbransjen bidrar til at folk som har falt utenfor får en sjanse til å komme tilbake i jobb igjen, sier Heidi Chr. Lund til MotorBransjen.no.

Hun er HMS- og kvalitetssjef i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

- Dette er med på å bygge opp personene, og kan bidra til at de senere kan avlegge fagbrev. NBF mener det er viktig å gi folk en sjanse, sier Lund.

- Noe bransjen skriker etter
Norges Bilbransjeforbund er tydelige på at dette også gjelder når det kommer til lærlinger. Fra 2019 til 2020 sank inntaket av lærlinger i bilbransjen.

Andel lærlingekontrakter 

Det er likevel verdt å merke seg at selv om inntaket har sunket, så har søkertallene gått opp

- Når man snakker om en bærekraftig bilbransje, så er det viktig at man tar inn lærlinger for å opprettholde kompetanse. Lærlinger er noe bransjen skriker etter – og da er det merkelig at de sitter på gjerdet for å ta de inn, sier Lund.

Det er kommunikasjonssjef i NBF, Egil Steinsland, helt enig i:

- Vi vet at for bilbransjen er tilgang på faglært arbeidskraft en stor utfordring. I dag er det så mange som opp mot 30 % av elevene som går ut av skolen som er kvalifisert til en lærlingeplass, men som ikke får det, sier Steinsland.

- Det kan være mange grunner til det, men vi vil oppfordre bransjen til å senke kravene ørlite for å gi flere lærlinger sjansen, fortsetter han.

Både Heidi Chr. Lund og Egil Steinsland i NBF oppfordrer bilbransjen til å ta inn både folk med hull i CV-en og lærlinger.

- Vil vokse mye
Steinsland er tydelig på at han mener to års praksis vil skape gode fagarbeidere:

- Selv om bedriftene tenker at den potensielle lærlingen ikke er flink nok, motivert nok eller dedikert nok, så er vi sikre på at lærlingene vil vokse mye i løpet av to års lærlingetid. Da vil man sitte igjen med en flink fagarbeider, mener Steinsland.

- Dette blir et kinderegg – elevene får utdanning, og bilbransjen får en fagarbeider som i tillegg vil kunne bli en veldig verdifull ressurs over tid. Vi er overbevist om at bransjen vil tjene på en slik tilnærming, avslutter Steinsland.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Karoline Sandvik Hernar | 
Knut Moberg |
Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn