Søkertallene til videregående opplæring er nå sluppet, og for bilfagene er det oppgang å spore.
- Vi er veldig fornøyd med søkertallene til bilfagene, de er veldig, veldig gode, sier Vidar Strande til MotorBransjen.no.
Han er fagsjef for rekruttering og kompetanse i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
- Skade/lakk/karosseri har hatt en vekst på 36 % på to år, og 18,6 % siden 2020. Det er ekstremt viktig, siden søkermassen var nede på et kritisk nivå i 2019, sier Egil Steinsland til MotorBransjen.
Han er kommunikasjonssjef i NBF.
Søknadsmassen til kjøretøy-linjen har økt med over 5 % de siste to årene, og hadde i år 1.517 søkere.
Teknologi- og industrifag, som innbefatter bilfagene, er det yrkesfaglige utdanningsprogrammet med størst økning i søkere, med 270 flere søkere på VG1 sammenlignet med i 2020.
Totalt søkte 16.948 elever seg hit.
- Denne solide økningen er også lovende for neste år, sier Steinsland til MotorBransjen.no.
Søkertall til videregående opplæring innen bilfagene:

Søkertall til videregående opplæring innen bilfagene - pr. fylke:
De eneste regionene med nedgang i søkertall fra fjoråret er Vestland og Møre og Romsdal innenfor kjøretøy-linjen.
Les også: 2020: Søkertallene til bilfagene opp
- Må ta inn lærlinger
- Det er viktig for oss å poengtere at rekrutteringsarbeid ikke er en sprint, men en maraton. Innsatsen må fortsette, og det er mye å hente både lokalt og nasjonalt, sier Steinsland.
- På kort sikt er det aller viktigste bransjen gjør å ta inn lærlinger. At interesserte elever ikke får læreplass skaper svært raskt et dårlig omdømme for faget, fortsetter han.
Det er Strande helt enig i:
- Det er dette som er bransjens fellesdugnad. Sørger vi for godt påfyll av fagarbeidere, vil vi stå mye bedre rustet for fremtiden og kunne møte behovet for arbeidskraft, sier Strande.
- Bilfagene opplevde en merkbar nedgang i inntak av lærlinger i høst. Det er veldig viktig at bilbransjen sørger for å ta inn kvalifiserte elever til læreplass, fortsetter han.
- Et godt verktøy
De to er ikke i tvil om at innsatsen som har blitt lagt ned for å rette fokus mot bilfagene skal ha noe av æren for økningen i søkertallene:
- Økningen skyldes nok både NBF, BIL og ABLs mediekampanje "Mekkernes Mester", og at vi i hvert fall før korona-pandemien også var veldig aktive med vårt Bilfag Roadshow sammen med både bransjen og de forskjellige skolene, sier Strande.
Les også: «Mekkernes mester»: Slik vil NBF øke rekrutteringen
Roadshowet er et samarbeidsprosjekt mellom BIL, ABL og NBF. En lastebil har blitt fylt med mye forskjellig utstyr, og opplæringskontorene rundt omkring i landet booker lastebilen når de har bruk for den.
Et virtuelt VR-verksted, som er utviklet sammen med NTNU og Nav, er noe av det som elevene får prøve.
Til tross for korona-pandemien, var det noen uker med roadshow i Nord-Norge i februar.
- Vi mener at dette viser at innsats gir resultater. Roadshowet har blitt et godt verktøy for å skape engasjement, sier Steinsland.
- Kampanjen har hatt over 111.000 avspillinger på Youtube, sier Egil Steinsland til MotorBransjen.no.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim | Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn