Søkertallene til videregående opplæring er nå sluppet, og for bilfagene er det oppgang å spore.

- Vi er veldig fornøyd med søkertallene til bilfagene, de er veldig, veldig gode, sier Vidar Strande til MotorBransjen.no. 

Han er fagsjef for rekruttering og kompetanse i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

- Skade/lakk/karosseri har hatt en vekst på 36 % på to år, og 18,6 % siden 2020. Det er ekstremt viktig, siden søkermassen var nede på et kritisk nivå i 2019, sier Egil Steinsland til MotorBransjen. 

Han er kommunikasjonssjef i NBF.

Søknadsmassen til kjøretøy-linjen har økt med over 5 % de siste to årene, og hadde i år 1.517 søkere.

Teknologi- og industrifag, som innbefatter bilfagene, er det yrkesfaglige utdanningsprogrammet med størst økning i søkere, med 270 flere søkere på VG1 sammenlignet med i 2020.

Totalt søkte 16.948 elever seg hit.

- Denne solide økningen er også lovende for neste år, sier  Steinsland til MotorBransjen.no.

Søkertall til videregående opplæring innen bilfagene:

Søkertall til videregående opplæring innen bilfagene - pr. fylke:

De eneste regionene med nedgang i søkertall fra fjoråret er Vestland og Møre og Romsdal innenfor kjøretøy-linjen.  

Les også: 2020: Søkertallene til bilfagene opp

- Må ta inn lærlinger
- Det er viktig for oss å poengtere at rekrutteringsarbeid ikke er en sprint, men en maraton. Innsatsen må fortsette, og det er mye å hente både lokalt og nasjonalt, sier Steinsland.

- På kort sikt er det aller viktigste bransjen gjør å ta inn lærlinger. At interesserte elever ikke får læreplass skaper svært raskt et dårlig omdømme for faget, fortsetter han. 

Det er Strande helt enig i: 

- Det er dette som er bransjens fellesdugnad. Sørger vi for godt påfyll av fagarbeidere, vil vi stå mye bedre rustet for fremtiden og kunne møte behovet for arbeidskraft, sier Strande.

- Bilfagene opplevde en merkbar nedgang i inntak av lærlinger i høst. Det er veldig viktig at bilbransjen sørger for å ta inn kvalifiserte elever til læreplass, fortsetter han.

- Et godt verktøy
De to er ikke i tvil om at innsatsen som har blitt lagt ned for å rette fokus mot bilfagene skal ha noe av æren for økningen i søkertallene: 

- Økningen skyldes nok både NBF, BIL og ABLs mediekampanje "Mekkernes Mester", og at vi i hvert fall før korona-pandemien også var veldig aktive med vårt Bilfag Roadshow sammen med både bransjen og de forskjellige skolene, sier Strande. 

Les også: «Mekkernes mester»: Slik vil NBF øke rekrutteringen

Roadshowet er et samarbeidsprosjekt mellom BIL, ABL og NBF. En lastebil har blitt fylt med mye forskjellig utstyr, og opplæringskontorene rundt omkring i landet booker lastebilen når de har bruk for den.

Et virtuelt VR-verksted, som er utviklet sammen med NTNU og Nav, er noe av det som elevene får prøve.

Til tross for korona-pandemien, var det noen uker med roadshow i Nord-Norge i februar.

- Vi mener at dette viser at innsats gir resultater. Roadshowet har blitt et godt verktøy for å skape engasjement, sier Steinsland.

- Kampanjen har hatt over 111.000 avspillinger på Youtube, sier Egil Steinsland til MotorBransjen.no. 

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn