Innlegg:
Richard Storevik

Leder, Fellesforbundet Avdeling 5. 

I et marked hvor bilbransjen skriker etter fagarbeidere prøver man veldig hardt å finne løsninger som går utenom roten i problemet. Vi vet at det er mangel på fagarbeidere i bilbransjen. Det er et faktum som nå er så etablert at man utad sier at det er kritisk, og det skaper i perioder problemer for driften.

Bemanningsbyråene sliter med å skaffe folk til dekksesongen, og skal man ha noen lengre enn det må man ikke bare ut av Norge for å finne folk. Det siste vi hørte var at rekrutterings/bemmanningsbyråene leiter etter mekanikere i India, Filipinene og Kina.

Hva er kostnaden ved å rekruttere slik?

Norges Bilbransjeforbund og flere av de større aktørene har i det siste gått aktivt ut med sin nye strategi for å fikse mangelen på fagarbeidere. Lærlinger. Flere lærlinger. Masse lærlinger! Ta inn mange flere enn du har behov for slik at du har nok om noen faller fra. Fordi mange faller fra.

Norges bilbransje prøver å fylle en bøtte med vann. Problemet er at bøtten mangler hele bunnen! At vi øker rekrutteringen til bransjen er selvsagt viktig, spesielt i dagens situasjon. Likevel er det slik at man uansett ikke klarer å fylle denne bøtten uansett hvor mye trykk man har i hageslangen. Og skulle man klare å samle opp noe vann så vil det likevel fort være tomt igjen dersom tilførselen for et lite sekund stopper opp.

I likhet med en båt som er lekk hjelper det ikke bare å øse. Man må faktisk reparere lekkasjen på et tidspunkt. Slik kan man begynne å bruke energien på å ro fremover. Etter det bør man fortsette å vedlikeholde jevnlig. Som de sier, «Du må beise sjarken din gutt, ellers søkk han!». Det er jo egentlig relativt logisk, for dersom man ikke klarer å beholde folkene så hjelper det ikke å bare fylle på. Vi må rett og slett stikke fingen i jorden og se på årsaken til problemet. De fagarbeiderne som er igjen i verkstedene bruker ekstremt mye energi på å hele tiden lære opp nye medarbeidere. Det koster vanvittig mye, både i tid, energi, og tapt bonus for de enkelte, men også tapt produktivitet og inntjening for bedriftene.

Nøkkelen ville jo være å gjøre bransjen attraktiv å jobbe i. Attraktiv å fortsette å jobbe i. Kanskje kan man også gjøre bransjen attraktiv for de som har kompetansen vi mangler, men jobber i andre yrker i dag. For de er det mange av. Begynner man der får man gjerne en bransje som unge ønsker å søke seg til, slik at man også fikser rekrutteringen til bransjen.

Det handler ganske enkelt om at man får bedre betalt for kompetansen i andre yrker. Det er mye mindre arbeidspress i andre yrker hvor man får bedre betalt. Mindre bonusjag, og mindre overtid. Mer fleksibilitet til å håndtere hverdagen og familielivet i andre tilsvarende yrker. Bedre HMS. Mindre stress. Likevel kan man få bedre altså få bedre betalt.

Kompetanselekkasje er dyrt, og det bidrar på ingen måte til produktivitet. Bilbransjen sparer seg til fant når de nekter å øke lønnsnivået og bedre arbeidsvilkårene til mekanikerne sine. Det blir hele tiden snakket om en bransje med ekstremt lave marginer, og derfor kan man ikke lønne de menneskene som skaper inntekten for høyt. Ingenting med lederlønningene i bransjen peker på at det er lavmargin. Dog har ikke de høye lederlønningene har ikke sett ut til å løse problemet.

Kanskje det er på tide for bilbransjen å prøve noe nytt.

-----

I august var det en gå-sakte-aksjon hos Bertel O. Steen Bergen:

- Vi vil ha vår del av rekordresultane bedriften har oppnådd de siste årene, sa Christoffer Heggholmen til Bergensavisen da aksjonen startet.

Heggholmen er både klubbleder i Bertel O. Steen Bergen og nestleder i Fellesforbundet Avdeling 5. 

Les også: En måned med "gå sakte-aksjon" er over

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn