Defas eier og styreleder, Didrik Andreas Eidsvig, smilte bredt da han ønsket velkommen til selskapets korona-forsinkede 75-årsjubileum og offisiell åpning av Defas nye fabrikk i Nesbyen i Hallingdalen i sommer. 

- Det hele startet med leketøy og vi har vært gjennom 75 år med fascinerende omstillinger, sa Didrik Andreas Eidsvig. 

På 1960-tallet startet Defa produksjon av motorvarmere i Nesbyen, etter å ha drevet produksjon av blant annet leketøy og el-artikler siden 1946. 

Selskapet satser fortsatt på motor- og kupévarmere, men har utvidet virksomheten med en omfattende satsing på produksjon av ladekabler til elbiler og ladbare hybridbiler.

Defa begynte produksjon av ladekabler i Nesbyen for noen år siden. Allerede har 300.000 ladekabler sett dagens lys i Hallingdalen.

Valget falt på Nesbyen
Og det er nettopp ladekabler som skal produseres ved den nye fabrikken på 4.000 kvadratmeter, som Defa omtaler som en «e-mobilityfabrikk».

Det var oppe til vurdering å ta storsatsingen på produksjon av ladekabler ut av landet:

- Vi gjorde en vurdering: Det var muligheter for å åpne en fabrikk i Øst-Europa, men beslutningen falt på Nesbyen, hvor vi har vært i generasjoner, sier Didrik Andreas Eidsvig til MotorBransjen.no. 

- Vi har fått enormt med støtte lokalt fra en rekke bidragsytere, og kommunen spesielt. Vi rekrutterer så mange at kommunen ikke har hus til alle. 

Defa-eier Didrik Andreas Eidsvig (t.v.) og daglig leder Bård Klungseth satser på både ladekabler og motorvarmere. - Om ti år skal det være 140 millioner elbiler globalt, og vi skal ta en del av det markedet, sier de.

Avtale med tre bilprodusenter
Defa kjøpte Salto Ladestasjoner i 2017 og tok dermed over Norges ledende leverandør av ladestasjoner og infrastruktur for el- og hybridbiler. 

Didrik Andreas Eidsvig forteller at Defa allerede hadde startet satsingen på elbiler før oppkjøpet av Salto, og investeringen var med på å gi Defa en rekke nye muligheter.

I mars i fjor skrev MotorBransjen.no at Defa hadde inngått avtale med en stor bilprodusent om å levere OEM-ladekabler til to av produsentens bilmerker. 

- Det viser at vi har en god posisjon i markedet, sier daglig leder i Defa, Bård Klungseth, til MotorBransjen.no.

Han kan ikke avsløre hvilke bilprodusenter Defa er underleverandør til. 

Ifølge divisjonsleder for eMobility i Defa, Martin Jonsson, har avtalene mellom Defa og noen av de ledende bilprodusentene på kort tid gjort selskapet til en av de største leverandørene på ladekabler i Europa.

- Vi samarbeider med rundt 200 lokale importører og tre store produsenter. De lokale hovedaktørene kommer alltid til å være hovedfokus, sier Martin Jonsson.

I dag leverer Defa produkter til 30 land over hele verden, og Jonsson ser mulighetene for ytterligere vekst globalt:

- Vi har en unik kompetanse som ytterst få i verden kan matche, sier Jonsson, som til daglig jobber ved Defas kontor i Stockholm.

Defa har totalt over 400 ansatte på tre kontinenter, da de også har lokasjoner i Tyskland, London, Canada, Finland og Kina.

- Vi har skapt rundt 70 nye arbeidsplasser i Nesbyen med den nye fabrikken og vi har planer om å ansette rundt 30 til før året er omme, sier Jonsson.

Defa stilte ut en nedfrosset ladekabel for å illustrere at den tåler kuldegrader. - Vi etterstreber alltid å utvikle robuste og effektive produkter med høy brukervennlighet, i et moderne skandinavisk design, sier Martin Jonsson.

Voksende marked
Under åpningen av den nye fabrikken var daglig leder Bård Klungseth klar på at Defa har store ambisjoner for tiden fremover:

- Ti år frem i tid skal det være 140 millioner elbiler globalt, og vi skal bygge løsningene for å ta en del av det markedet, sier Klungseth. 

- Problemet er ikke etterspørselen, men kapasiteten til å produsere nok kabler, fortsatte han.

Klungseth påpekte at Defa har koblet biler til el-nettet i 60 år, og mener at det er erfaring få andre har:

- Vi har hele tiden hatt et mål om å lage den ultimate ladekabelen for el- og hybridbileiere, sier han.

Under jubileet og fabrikkåpningen viste daglig leder i Defa, Bård Klungseth, frem selskapets nye ladekabler – eMove og eConnect – som produseres i e-mobilityfabrikken i Nesbyen.

Fortsetter med motor- og kupevarmere
Den relativt nye satsingen på elbil betyr likevel ikke at Defa skal gi seg med det som har gjort dem til et kjent navn i en rekke kalde land rundt om på kloden.

Didrik Andreas Eidsvig påpeker at det fremdeles er et stort marked for motor- og kupevarmere:

Nå har Defa siktet seg inn mot Canada som sitt neste marked for bilvarme-produkter, og har allerede etablert nytt hovedkontor i Toronto.

- Vi fortsetter for fullt med motor- og kupevarmere, sier Defa-eier Didrik Andreas Eidsvig, til MotorBransjen.no.

- Vi må være innovative og produsere produkter som skiller seg ut i markedet, sier han, og er opptatt av å understreke at Defa alltid skal ligge i forkant.

Fjerde generasjon Eidsvig
Det var fjerde generasjon Eidsvig som fikk æren av å klippe snoren under fabrikkåpningen i Nesbyen:

14 år gamle Didrik Oliver Eidsvig er den tredje i rekken av fire generasjoner Eidsvig som heter Didrik til fornavn.

Didrik Oliver Eidsvig markerte den offisielle åpningen av den nye fabrikken, der det i skrivende stund er det 130 ansatte. 

Nøkkeltall Defa AS:
Tallene for 2021 er foreløpig ikke tilgjengelig.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn