Den norske teknologi- og produksjonsbedriften Defa har inngått en avtale om leveranse av ladekabler til en verdi av 50 millioner til en av verdens ledende produsenter av el- og hybridbiler.
Kablene skal selges i Europa med kjennemerkene til produsentens to bestselgende elbilmerker.
- Jeg kan dessverre ikke si hvilke bilmerker det dreier seg om. Det er en del av avtalen, sier Bård Klungseth til MotorBransjen.no.
Han er CEO i Defa Gruppen.
50 millioner i året
- Vi har hele tiden hatt som mål å lage den ultimate ladekabelen for el- og hybridbileiere. At en av verdens desidert største bil- og elbilprodusenter velger våre produkter viser at vi har lyktes, og det bekrefter vår posisjon i markedet, sier Klungseth.
- Dette er bare starten. Vi har koblet biler til el-nettet i 60 år og har unik kompetanse få andre i verden kan matche, sier Klungseth som tror på et nytt industrieventyr.
Defa har i løpet av de siste årene etablert seg som en stor leverandør av ladeløsninger for el- og hybridbiler. I 2017 kjøpte Defa Salto Ladestasjoner.
- Hvor langsiktig er avtalen?
- Det er en løpende avtale med en verdi på 50 millioner i året, svarer Klungseth.
Leveransene har allerede startet, og det er levert 15.000 ladekabler så langt.
- Vil dere inngå avtaler med flere bilprodusenter?
- Vi har en rekke andre prosjekter vi også jobber med, som vi håper å komme i mål med i nær fremtid.
Satser fra Nesbyen
Defa har hovedkontor i Asker og fabrikk på Nesbyen.
Den nye avtalen har ført til at selskapet oppskalerer ved fabrikken.
- Vi bygger opp kapasitet på Nesbyen, sier Klungseth til MotorBransjen.no.
I november skrev MotorBransjen.no at Defa skulle oppbemannne med 50-100 ansatte i forbindelse med oppstart av produksjonen av neste generasjon ladekabler.
- Dette kommer til å bli et av de største omsetningsområdene for Defa i fremtiden.
Les også: Legger produksjonen til Norge
Også på det åpne markedet
Kabelen som nå skal benyttes av bilprodusenten vil ved ordinært salg ha navnet eConnect.
Ifølge Defa er det flere nyvinninger som skiller ladekablen fra andre produkter på markedet:
- Våre kabler 40 % mer bøyelige i kaldt vær enn alle andre kabler og de har smarte løsninger som beskytter både bil og kabel fra slitasje og skader. Disse forskjellene er grunnen til at store internasjonale aktører ønsker våre kabler, hevder Klungseth.
Ladekabelen vil også bli tilgjengelig i det norske markedet utover våren.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim | Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn