- Miljøfokuset er ikke noe som har kommet over natta. Det er noe vi vil få fokus på i bilbransjen, sier MPS-sjef Jan Lindberg til MotorBransjen.no.

Som et ledd i den grønne strategien har MPS undertegnet en landsomfattende avtale med Bil1Din når det gjelder nyere brukte deler.

Det er ingen tidsbegrensning på avtalen.

- MPS har hatt som mål å reparere fremfor å bytte deler. Avtalen med Bil1Din er en videreføring av dette. Vi skal bruke brukte deler fremfor nye dersom det er mulig, sier Lindberg til MotorBransjen.

På spørsmål om hvor store besparelser MPS ser for seg ved å benytte større andel brukte deler, svarer Lindberg:

- Vi kan foreløpig ikke måle hvor store besparelsene blir.

Les også: - Brukte deler kan redde reparasjonen 

Planter trær
MPS har som mål å være klimanøytrale innen 2023. I den forbindelse  har MPS har etablert seg som «Trefadder».

Selskapet vil plante ett tre per reparasjon de utfører. Dette innebærer ifølge MPS planting av 30-40.000 trær hvert år.

- Vi gjør dette som en del av vårt bærekraftarbeid, og håper vi kan bidra til at flere gjør liknende tiltak, sier Lindberg.

KOMMENTAR: Bilbransjens Bærekraftige Bærekraft - fra festtaler til Business

Trærne vil plantes i Trefadder AS sin klimaskog på Hagalid Gård i Hjelmeland kommune, og vil ifølge MPS redusere CO2 i atmosfæren med 6.000 tonn.

Slik vil MPS bidra til en grønnere hverdag i skadebransjen og til et bedre klima.

- Trefadder-programmet sikrer heftelse i arealet det plantes på, slik at vi vet at skogen vil stå de neste 100 årene, sier MPS-sjefen. 

- Dette innebærer at vi med sikkerhet kan si at Trefadder fanger det de lover, noe som også vil bekreftes av årlig tredjeparts revisjon. 

Jobber med flere oppkjøp
MPS har det siste året foretatt flere oppkjøp. I januar ble Autolakk i Moss kjøpt opp, mens Markveien Karosseri ble kjøpt i april.

- Jobber dere med flere oppkjøp? 

- Jeg kan bekrefte at vi jobber med flere oppkjøp, men det er for tidlig å si mer om det nå, sier Lindberg.

- Har klimamålene til MPS betydning for hvilke virksomheter de ser på som attraktive å overta?

- MPS sine klimamål ikke har noen betydning i forbindelse med oppkjøp, men vi vil innføre våre tiltak etter at oppkjøpene er gjennomført, svarer Lindberg.

Les også: Brøndbo til minister om bilimportør og brukte deler: - Så politisk ukorrekt som det kan bli

Miljøfyrtårn
Som et ledd i miljøsatsingen sin, har MPS sitt hovedkontor blitt sertifisert som Miljøfyrtårn.

I tiden fremover vil MPS fortløpende sertifisere hver enkelt avdeling, samt iverksette nye arbeidsrutiner og retningslinjer for de ansatte.

-  Pr dags dato er det bare 69 bilskadeverksteder i Norge som er Miljøfyrtårn-sertifiserte. Kun fire av disse er i Oslo. Vi håper at flere i bransjen blir med å jobbe mot sertifisering, mener Lindberg.

Les også: - Galimatias å ikke benytte brukte deler

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn