Fem ulovlige verksteder er avslørt i Vestfold. De ble stengt av Statens vegvesen og andre tilsynsmyndigheter.
Statens vegvesen er bekymret og sjokkert over utviklingen.
Kontrollrunden som ble gjennomført resulterte i at fem ulovlige verksteder ble stengt og to verksteder blir gjenstand for ytterligere undersøkelser.
- Dette er skremmende. Mange av de ulovlige bilverkstedene driver med reparasjon av kunders biler, sier Einar Eskilt til MotorBransjen.no.
Han er seksjonssjef tilsyn i Statens vegvesens, Tilsyn Sør.
- Naboer klager over stor aktivitet både på kvelder og på helligdager, legger han til.
Verksted på kveldstid
Statens vegvesen og andre tilsynsmyndigheter kunne nesten ikke tro det de så da de kom til et gårdsbruk i Vestfold:
I låveveggen var det en kjøreport. Den var låst med hengelås på dagtid.
Men da kontrollørene kom tilbake etter arbeidstid oppdaget de lokaler som viste seg å være et «illegalt bilverksted» med kjøretøyløfter.
- Vi ble sjokkert og ganske rystet, sier Einar Eskilt.
I lokalene sto det blant annet en lokal maxitaxi som hadde fått utført arbeid på bremsene.
- At man bruker ikke godkjente verksteder på en taxi som til daglig driver med transport av skolebarn og handicappede, og som dermed har et stort ansvar for sikkerhet, er skremmende.
I noen av de ulovlige verkstedene som ble kontrollert er det mye rot og tildekkede vinduer. Utenfor står biler som venter på å bli reparert.
I arbeidsklær fra godkjente verksteder
Flere steder møter kontrollørene bilmekanikere som til daglig jobber på andre godkjente verkstedet.
Etter ordinær arbeidstid og i helgene jobber de svart i ulovlige verksteder:
- Vi møter mekanikere som jobber i arbeidsklærne fra verksteder og bilforhandlere der de er ansatt, og som ikke tar seg tid til å skifte, sier Einar Eskilt.
- Et økende antall mekanikere bruker fritiden sin på å jobbe på ulovlige bilverksteder. Dette er noe vi tar opp med bedriftene der mekanikerne er ansatt, sier Einar Eskilt.
- Kanskje er de ikke klar over hva medarbeidere driver med etter arbeidstid, legger han til.
Får levert deler
Kontrollørene sliter ofte med å komme inn i de illegale verkstedene:
Det er låste porter og de som jobber i verkstedet kjører gjerne sine biler inn i verkstedet slik at de ikke skal bli oppdaget ved kontroll, ifølge Statens vegvesen.
Vegvesenet opplyser at kontrollører har opplevd at porter og dører til skjulte verksteder plutselig åpnes – for å ta imot deler.
Blant annet er det observert deleleveranser fra noen av landets store deleverandører til slike ulovlige verksteder.
Les også: Ikke gå i PKK-fella: Slik unngår du avvik
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn