Det er velkjent at myke vinterdekk i varmen kan gi drastisk lengre bremselengder i høye hastigheter og vannplaning ved regn.
Hele 22,1 % av Oslo-bilene som har vært inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If i juni og så langt i juli, har likevel vært skodd med vinterdekk uten pigger, ifølge forsikringsselskapet If.
Viken kommer på neste plass, med 13,9 %. Deretter følger Agder med 11,6 % andel vinterdekk på sommerføre.
Grunnlaget for tallene er 1.656 skadetakseringer av If-forsikrede biler i hele landet i perioden.
Hver femte bil i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Færrest på piggfrie vinterdekk om sommeren er i Møre og Romsdal (1,3 %), Innlandet (4,6 %) og Rogaland (6,9 %), ifølge forsikringsselskapet.
- Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært trafikkfarlig på veien i sommervarmen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Sigmund Clementz minner om at det i kke noe som heter helårsdekk for bruk i Norge:
- Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier han.
- En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold.
Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt:
Kommunikasjonssjefen i If forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer i januar på sommerdekk, og sier at de kjører med slike dekk hele året.
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn