Norges beste verkstedkjede er...

...Sjekkpunkt! Igjen. 

Det er 10. gang MotorBransjen.no gjennomfører den store undersøkelsen blant daglige ledere hos verkstedene som er medlem i en av de store verkstedkjedene:

  • AutoMester
  • BilXtra
  • Bosch Car Service
  • Meca
  • Mekonomen
  • Sjekkpunkt

Det er også 10. gang Sjekkpunkt stikker av med seieren, men med mindre marginer enn tidligere. 

Nedenfor presenteres resultatene i alle kategoriene i undersøkelsen, og i dag bringes resultatene fra følgende fem kategorier:

  • Kjedevilkår
  • Dialogen med kjedekontor
  • Håndtering av reklamasjoner på deler
  • Behandling av ordre/leveranser
  • Tilgjengelig kurs/kompetanseheving

Resultatene i de tre kategoriene produktutvalg, markedsføring og merkevare/renommé – ble publisert tirsdag.

Best i 7 av 8 kategorier
Sjekkpunkt-kjeden, under daglig ledelse av Ole Helge Ratvik, vinner kåringen også i år. 

Dermed har den Romnes-eide verkstedkjeden vunnet undersøkelsen ti av ti ganger. 

Avstanden mellom topp og bunn har blitt mindre, det har også avstanden fra nummer én til nummer to. 

Sjekkpunkt går tilbake i alle kategorier unntatt reklamasjon, der kjeden her fremgang, og merkevare/rennomé, der kjeden står på stedet hvil.

Sjekkpunkt oppnår i år dermed en gjennomsnittskarakter på 8,8 poeng (av 10 mulige), mot 9,0 og 8,7 de to foregående årene.

Til sammenligning er snittet for alle verkstedkjedene i undersøkelsen på 8,1 poeng i år, ned fra 8,2 året før.

Meca på andreplass
Avstanden ned fra Sjekkpunkt til nummer to på listen har minsket fra 0,8 til 0,4 poeng.

I år er det Meca som tar 2. plassen, med en score på 8,4 poeng. Det er kun Meca som har fremgang i totalkarakter i året undersøkelse.

Meca går frem med 0,2 poeng fra i fjor, mens AutoMester, som i fjor delte andreplassen med Meca, har gått ned til en tredjeplass med en score på 8,1 poeng. 

Bosch Car Service var i fjor kjeden som hadde størst forbedring, men i år har de gått ned til 7,9 poeng, fra 8,0 året før. 

BilXtra har gått ned 0,1 poeng siden i fjor, og ender med 7,8 poeng.

Mekonomens poengsum er uendret fra i fjor.

Det betyr at Mekonomen også i år må ta til takke med jumboplasseringen med en score på 7,7 av 10 mulige poeng. 

 TOTALKARAKTER – 8 DISIPLINER: 

Sjekkpunkt oppnår 8,8 i gjennomsnittskarakter i år. Det er 0,2 poeng svakere enn i MotorBransjens undersøkelse for ett år siden, men likevel hele 0,7 poeng høyere enn snittet i årets undersøkelse. 

Kommentarer fra verkstedene:

  • «Veldig fornøyd med Bilxtra. Har tidligere erfaring med Mekonomen, men er mer fornøyd med Bilxtra», skriver et BilXtra-verksted.
  • «Kjempefornøyd», skriver et AutoMester-verksted. 
  • «Lojalitet må gå begge veier. Registrerer at Meca gir bedre priser for å få sentralavtaler, som ofte kan komme i konflikt med eksisterende verksteder», skriver et Meca-verksted. 
  • «Vi har ikke godt nok innsyn i andre kjeder til å kunne bedømme alle styrker og svakheter/fordeler og ulemper», skriver et Mekonomen-verksted. 
  • «En meget god kjede å være i, men med forbedringspotensial på flere områder», skriver et Sjekkpunkt-verksted.

(Se tabellene for hver disiplin lenger ned i artikkelen!).

- Var ekstra spent i år
Kjedeleder i Sjekkpunkt, Ole Helge Ratvik går av med pensjon på slutten av året og er godt fornøyd med å gå av med en seier for tiende gang:

- Det er like gøy hver gang, så dette er fantastisk moro. 10 er et tall som henger høyt, sier Ole Helge Ratvik når MotorBransjen.no gratulerer med seieren for 10. gang på rad.

Han innrømmer likevel at han var ekstra spent på resultatet i år, ettersom kjedekontoret har hatt et år med både sykemeldinger og redusert kapasitet.

At de har gått litt tilbake på score, overrasker derfor ikke kjedelderen.

- Undersøkelsen finner også sted midt under prosessen med et skifte av bemanning, så det er klart vi var litt ekstra spente i år, sier Sjekkpunkt-sjef Ole Helge Ratvik til MotorBransjen.no.

Flere store endringer i vente
I tillegg til at Ratvik går av med pensjon, ble det tidligere i år også kjent at både markedsansvarlig Trine Linskov og kursansvarlig Simon Hansen slutter i år.

Når det kommer ny kjedeadministrasjon på plass, vil den flyttes fra Bærum til Skien, slik at de sitter i sammen med grossist og eier, Romnes. 

- Når det nå skal etableres en ny kjedeadministrasjon er det riktig å samlokalisere denne med importøren, sier Ratvik.

- Hvordan blir det for en ny daglig leder å ta over etter deg?

- Listen er lagt den nå, sier Ratvik med et smil, før han legger til:

- Vi har forsøkt å bygge en organisasjon som skal fungere uavhengig av hvilke personer som sitter i hvilke roller, og det tror jeg vi har fått til. 

Ratvik trekker også frem at det ofte blir et fokus på Sjekkpunkt, men at flere av spørsmålene i undersøkelsen går på grossistene:

- Det er mange som står bak dette resultatet. Grossisten og selgerne ute hos verkstedene spiller en stor rolle, sier han.

- Selv om vi har et skille mellom Romnes og Sjekkpunkt, så er jeg veldig glad for det teamet som utgjøres av både Sjekkpunkt og grossisten, sier Ole Helge Ratvik. 

Les også: Sjekkpunkt: - Kundene forventer mer enn de gjorde tidligere

I egen klasse tross tilbakegang
På flere felt utklasser Sjekkpunkt konkurrentene:

Grossistens håndtering av reklamasjoner på deler er nok en gang kategorien hvor Sjekkpunkt får høyest score; 9,7 poeng.

Markedsføring er den eneste kategorien Sjekkpunkt ikke stikker av med seieren i.

Ole Helge Ratvik har tidligere uttalt at han ikke er opptatt av tung nasjonal markedsføring for å synliggjøre kjeden, og i år gikk Sjekkpunkt ned med 0,3 poeng i kategorien. 

Akkurat som året før, er det Meca som stikker av med seieren i kategorien markedsføring – med en score på 8,5 poeng.

Nedenfor presenteres resultatene i alle kategoriene i årets verkstedundersøkelse:

 KJEDEVILKÅR 
I fjor hadde alle kjedene fremgang i kategorien «kjedevilkår». I år er gjennomsnittscoren på 7,8 poeng.

Det er kun Meca og Bosch Car Service som har hatt fremgang i denne kategorien i år. 

Størst fremgang er det Bosch Car Service som har hatt, med 0,3 poeng høyere score enn i fjor. 

Sjekkpunkt ligger 0,9 poeng foran Meca, og hele 1,8 poeng foran BilXtra som kommer dårligst ut i kategorien. 

I hvilken grad er du fornøyd med kjedevilkår

Kommentarer fra verkstedene:

  • «Bosch er den eineste kjeden for oss», skriver et Bosch Car Service-verksted. 
  • «Beste kjeden vi har vært i», skriver et Meca-verksted. 

  • «Meget ryddig og bra kjede!», skriver et Sjekkpunkt-verksted.

 REKLAMASJON PÅ DELER 
Dette er disiplinen Sjekkpunkt har rykket enda lengre fra på i år, med en poengscore på hele 9,7 poeng. 

Meca og BilXtra har uendret score fra i fjor, mens de andre kjedene går noe tilbake. 

Akkurat som tidligere, er fortsatt reklamasjoner en akilleshæl for Mekonomen, som havner langt bak de ande kjedene på «håndtering av reklamasjoner på deler» med en poengscore på kun 6,9. 

Gjennomsnittsscoren holder seg stabilt på 8,1 poeng, akkurat som i fjor. 

I hvilken grad er du fornøyd med håndtering av reklamasjoner på deler?

Kommentarer fra verkstedene: 

  • «Elendig system for reklamasjoner. Nytt system og like dårlig som forrige. Håpløst!», skriver et Mekonomen-verksted. 
     
  • «Reklamasjon er tungvint, tar ekstremt lang tid og vi taper uansett penger på det», skriver et annet Mekonomen-verksted.
  • «Reklamasjoner er nesten lite vits å bry seg med, det blir underkjent», skriver et BilXtra-verksted.

 DIALOG 
I disiplinen «dialog med kjedekontor» oppnår Sjekkpunkt en poengscore på 9,1 poeng, som er 0,6 poeng foran AutoMester og Meca. 

AutoMester holder seg på stedet hvil med 8,5 poeng, men må i år dele andreplassen med Meca, som har gått opp 0,2 poeng fra i fjor. 

Bak dem er BilXtra og Bosch Car Service med 8,1 poeng, mens Mekonomen havner sist i disiplinen med 7,7 poeng.

I hvilken grad er du fornøyd med dialogen med kjedekontor?

Kommentarer fra verkstedene:

  • «Veldig fornøyd. God kundebehandling og oppfølging», skriver et BilXtra-verksted. 

  • «Kjeden gir hurtig svar på det meste du spør om, og de prøver virkelig å hjelpe deg», skriver et Sjekkpunkt-verksted.

  • «Super service i Meca», skriver et Meca-verksted. 

  • «Meget dårlig oppfølging fra sentralt hold», skriver et Mekonomen-verksted. 

  • «Vi er superfornøyd med Mekonomen, og har aldri vurdert å bytte. De strekker seg utrolig langt for å hjelpe!», skriver et annet Mekonomen-verksted. 

  • «Kjedekontoret er helt i en annen verden enn virkeligheten, bare vyer!», skriver et Bosch Car Service-verksted. 

 ORDRE OG LEVERANSER 
Til tross fra at de fleste har hatt en tilbakegang i kategorien «ordre/leveranser» i år, er den med 8,7 poeng likevel disiplinen med høyest gjennomsnittlig score i undersøkelsen. 

Sjekkpunkt kommer best ut av disiplinen, med en score på 9,4 poeng. 

BilXtra er den eneste kjeden med fremgang på dette området.

Meca tar andreplassen med en poengscore på 9,0, mens Mekonomen havner nederst med en score på 8,1 poeng. 

I hvilken grad er du fornøyd med grossistens behandling av ordre/leveranser?

Kommentarer fra verkstedene:

  • «Alt er helt topp. Varer, leveranse og dialog med Mekonomen, support er helt topp», skriver et Mekonomen-verksted

  • «Utvalget er veldig bra, lynrask og effektiv leveranse av deler», skriver et annet Mekonomen-verksted. 

  • «Tar for lang tid å få deler på døra», skriver et BilXtra-verksted.

  • «Godt vareutvalg og kjappe leveranser, men mangler reservedeler spesielt på karosseri», skriver et Sjekkpunkt-verksted. 

  • «Bør forandre på leveringstider av deler», skriver et Sjekkpunkt-verksted. 

 KURS OG KOMPETANSE 
Til tross for at snittet går opp fra 7,7 poeng i fjor til 7,8 poeng i år, er dette en av de svakeste kategoriene i årets undersøkelse.

Både førsteplassen, Sjekkpunkt og sisteplassen, BilXtra har hatt tilbakegang i disiplinen. 

Meca og AutoMester har hatt en forbedring på henholdsvis 0,6 poeng 0,2 poeng siden i fjor, noe som gjør at de i år får en delt andreplass i kategorien.

Bak dem følger Bosch Car Service på tredjeplass og Mekonomen på fjerdeplass. 

I hvilken grad er du fornøyd med tilgjengelig kurs/kompetanseheving i regi av grossist/kjedekontor?

Kommentarer fra verkstedene:

  • «Mangler kursing mot tyngre sektor, Eu-kontroll last og traktor», skriver et Meca-verksted. 
     
  • «Bra med kursing i Ski, men for oss i Innlandet er det for langt å kjøre + vi må kjøpe overnatting», skriver et annet Meca-verksted.
  • «Kurstilbud er ikke i nærheten av bra nok, for lite lokale tilbud.», skriver et Mekonomen-verksted.

Resultatene i kategoriene nedenfor ble presentert allerede tirsdag:

 PRODUKTUTVALG 

 MARKEDSFØRING 

 MERKEVARE OG RENOMMÉ 

Resultatene er basert på svarene fra i alt 681 kjedeverksteder. Svarene er gitt konfidensielt via SurveyXact, utviklet av Rambøll Management Consulting.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn