Det er 10. gang MotorBransjen.no gjennomfører den store undersøkelsen blant daglige ledere hos verkstedene som er medlem i en av de store verkstedkjedene:

  • AutoMester
  • BilXtra
  • Bosch Car Service
  • Meca
  • Mekonomen
  • Sjekkpunkt

Alle resultatene – inkludert vinneren i årets kåring – blir publisert på MotorBransjen.no i morgen onsdag. 

I dag bringer vi resultatene i tre av åtte disipliner:

  1. Produktutvalg
  2. Markedsføring
  3. Merkevare / renommé

 PRODUKTUTVALG 
I kategorien «produktutvalg hos grossisten» var det jevnt mellom Meca og Sjekkpunkt tilbake i 2019, men da Meca falt tilbake til 8,2 poeng i 2020 – ble Sjekkpunkt den klare vinneren i disiplinen. Og i fjor rykket Sjekkpunkt enda lengre fra.

I år har Sjekkpunkt gått tilbake med 0,4 poeng, men 8,6 poeng holder likevel til en seier i kategorien. 

Meca beholdt poengsummen på 8,4 fra i fjor og blir nest best i kategorien. 

Bosch Car Service og BilXtra tar en delt tredjeplass med 7,8 poeng. 

Det er AutoMester som har størst nedgang i disiplinen, ned 0,6 poeng fra i fjor. 

Mekonomen, som havner på en sisteplass i disiplinen har gått ned fra 7,3 poeng i fjor til 7,2 poeng i år. 

Gjennomsnittsscoren går ned fra 8,2 poeng i fjor til 7,9 poeng i år.

I hvilken grad er du fornøyd med produktutvalg hos grossisten?

Kommentarer fra verkstedene:

  • «Opplever at mange av konkurrentene ligger ute med et mye bredere utvalg, og til langt lavere priser», skriver et BilXtra-verksted.
  • «Vi opplever alt for ofte at vi må bestille deler fra Romnes og Bema fordi dere er tomme», skriver et BilXtra-verksted.
  • «Kontra Meca mangler kjeden mye varer. Bruker Meca mye som supplering av deler kjeden absolutt burde hatt», skriver et AutoMester-verksted.
  • «Dårlig utvalg av deler og tilgjengelighet på deler», skriver et AutoMester-verksted.
  • «Delene er blitt altfor dyre. Kundene kommer med deler selv som er kjøpt på nettet til en brøkdel av vår nettopris. Dette kan ikke fortsette, det er ikke bare å legge på hele tiden. Det er ikke så lett å tjene penger», skriver et Meca-verksted.
  • «En ting som vi vet sikkert - som vi også ønsker, er at Mekonomen får bedre avtaler på dekk, for der er visst Meca vanskelige å slå (hvert fall lokalt)», skriver et Mekonomen-verksted.
  • «Rask og god dialog med kjedekontor og Romnes. Godt vareutvalg og kjappe leveranser, men mangler reservedeler spesielt på karosseri», skriver et Sjekkpunkt-verksted.

 MARKEDSFØRING 
Disiplinen som tidligere har fått svakest snittkarakter av samtlige åtte hovedkategorier i undersøkelsen, hadde i fjor en tydelig forbedring. I år har poengscoren holdt seg stabilt siden i fjor.

I kategorien «markedsføring» er snittet på 7,8 poeng. 

Meca befester posisjonen som beste kjede på markedsføring med en poengscore på 8,5 poeng. Det er en forbedring på 0,3 poeng fra året før. 

Mekonomen, som delte andreplassen med Sjekkpunkt tilbake i 2020, har i år som i fjor, beholdt plassen for seg selv. I år har Mekonomen en poengscore på 8,1 poeng. 

Sjekkpunkt har hatt en tilbakegang på markedsføring, og havner i år på en delt tredjeplass i disiplinen, sammen med Bosch Car Service, med 7,6 poeng. 

Fjerdeplassen er også delt, mellom AutoMester og BilXtra, som begge har en poengscore på 7,5 poeng.

I hvilken grad er du fornøyd med kjedens markedsføring ut mot kunde?

Kommentarer fra verkstedene:

  • «Stort minus for merkevarebygging og markedsføring», skriver et Sjekkpunkt-verksted.
  • «Det gjøres lite for å fremme hver enkelt bedrift. Ved synlighet på nettet så gruses vi av andre kjeder. Lokalt har vi lite til ingen synlighet – uten at vi selv gjør tiltakene. Og selv da er bidrag fra kjeden i stor grad fraværende. Det skal lite til for å komme over konkurrentene», skriver et Mekonomen-verksted.

 MERKEVARE OG RENOMMÉ 
I kategorien «merkevare og renommé» har de fleste kjedene holdt seg stabilt, selv om noen også har en klar forbedring i år.

Sjekkpunkt stikker av med en hårfin seier med en score på 9,0 poeng, kun 0,1 poeng foran Meca. 

Med en score på 8,6 poeng beholder Mekonomen tredjeplassen, mens AutoMester tar en fjerdeplass med en poengscore på 8,5.

Bosch Car Service havner like bak, med 8,4 poeng.

BilXtra hadde en tydelig fremgang fra 7,8 poeng i 2019 og 2020, til 8,2 poeng i fjor, men har i år hatt en tilbakegang og havner på sisteplass i disiplinen med 8,0 poeng. 

I hvilken grad er du fornøyd med kjedens merkevare/renommé?

Kommentarer fra verkstedene:

  • «Automester er BEST», skriver et AutoMester-verksted.
  • «Bosch er den eineste kjeden for oss», skriver et Bosch Car Service-verksted.
  • «Beste kjeden vi har vært i», skriver et Meca-verksted
  • «Vi er superfornøyd med Mekonomen, og har aldri vurdert å bytte. De strekker seg utrolig langt for å hjelpe!», skriver et Mekonomen-verksted.
  • «Veldig fornøyd. God kundebehandling og oppfølging», skriver et BilXtra-verksted.

I morgen presenteres følgende kategorier:

  • Kjedevilkår
  • Dialogen med kjedekontor
  • Håndtering av reklamasjoner på deler
  • Grossistens behandling av ordre/leveranser
  • Tilgjengelig kurs/kompetanseheving i regi av grossist/kjedekontor

Resultatene er basert på svarene fra i alt 681 kjedeverksteder. Svarene er gitt konfidensielt via SurveyXact, utviklet av Rambøll Management Consulting.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn