Bilglassgruppen er distributør av bilglass, verktøy og produkter til verksteder som monterer bilglass.

Sandve er klar på at de forventer færre ordrer i tiden fremover.

- Målet er at alle tiltakene vi innfører skal hindre store konsekvenser for driften, og at vi kan komme styrket gjennom denne perioden, sier Sandve.

Han forteller at Bilglassgruppen har måttet permittere ansatte, og at det i første omgang dreier seg om personell i støttefunksjoner.

- Det vil kunne få dramatiske konsekvenser dersom vi må stenge eller ikke kan levere etter behovene som er der ute.

Har bygget sikkerhetslager
Rutene produseres over hele verden. Siden bildeler i mange land anses som en viktig del av samfunnsstrukturen, er produksjonen av bilglass i stor grad operativ.

- Vi har allerede gjort ekstra innkjøp og bygget opp et sikkerhetslager. Vi har etablert lager også andre steder enn på Hvam (Oslo), Stavanger, Bergen og Trondheim, sier Sandve.

Når det gjelder transport skaper strengere grensekontroll forsinkelser.

- Vi begynte tidlig å skru om strategien for transport for å sikre leveranser av varer. Vi har funnet flere gode alternative transportløsninger, forteller Rune Sandve.

- Kritisk at de er friske
For å kunne komme styrket ut av situasjonen er det helt sentralt at tjenestene på lageret opprettholdes.

- Det er helt kritisk at de som jobber på lageret er friske, at de kan ta imot og sende ut varer. Nå er hovedlageret vårt på Hvam «hermetisk» lukket, sier Sandve.

Administrativt nøkkelpersonell er i tillegg sendt hjem.

- Det er viktig for oss å skjerme personer som til enhver tid sørger for at vi får inn varer som sikrer driften, sier Sandve.

- Vi har til enhver tid minst tre ressurspersoner med kompetanse fra lageret på hjemmekontor. Disse kan overta dersom de som er på jobb blir rammet av karantenebestemmelser eller blir syke, sier Sandve.

- Vi har også etablert et kveldsskift, satt sammen av flere ressurspersoner, dersom dagskiftet blir rammet av viruset eller må i karantene, kan dette skiftet gå inn å gjøre jobben.

Kunder som ekstrahjelp
Tidligere har Bilglassgruppen hentet inn vikarer til å jobbe hos dem for å dekke inn kveldsskiftet. Nå har de imidlertid valgt å sørge for at ansatte hos kundene kan jobbe som ekstrahjelp hos bedriften.

- Noen av våre kunder har vanskelige tider nå, derfor har vi valgt å ta inn ansatte hos kunder som ekstrahjelp på vårt lager. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Sandve.

- I stedet for å leie inn vikarer fra et byrå, får vi personell som har kompetanse på å håndtere bilglass. De synes det er spennende, og får samtidig innblikk i hvordan det er på leverandørsiden, sier Sandve, som understreker at det er stor velvilje og dugnadsånd både blant ansatte, kunder og leverandører.

- Jeg opplever at de ansatte føler stolthet over å være ansatt i en bedrift som tar ansvar, sier Sandve.

- Ønsker å ta ansvar
Hos Saint-Gobain Autover på Sofiemyr har også titakene stått i kø, både på lageret og for sjåførene som utfører levering.

Ifølge general manager Heidi Aagaard i glassleverandøren Saint-Gobain Autover har virksomheten så langt vært lite berørt av koronaviruset.

- Vi er godt rustet til å opprettholde levering i lang tid fremover. Inn- og utlevering foregår på et normalt, men forsvarlig nivå, sier Heidi Aagaard, general manager, til MotorBransjen.no.

- Vårt hovedlager i Belgia ligger i et område med svært liten befolkning, og ingen smittetilfeller har hittil vært oppdaget blant våre ansatte eller deres nærmeste familier, sier Aagaard.

Les også: Nye ledere i Saint-Gobain Autover

Ingen permitteringer
Foreløpig har ikke glassaktøren vært nødt til å permittere egne ansatte.

- Men vi bruker ikke innleid mannskap og vi har fordelt og justert litt på hvilke oppgaver vi alle utfører om dagen.

- Vi opplever at alle ansatte er sterkt motiverte og fleksible til å yte det lille ekstra og bidra på de områdene der det er størst behov i denne spesielle situasjonen for oss alle, sier Heidi Aagaard.

Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:

 Følg BilNytt.no på LinkedIn