Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), kom torsdag kveld hjem fra Figiefa-møte i Brüssel. Her ble koronaviruset tema.

- Det begynner å bli leveringsproblemer, først og fremst fra Asia, samtidig som det også begynner å bli trøbbel med transport og utshipping av varer, sier Hansen til MotorBransjen.no.

Han frykter at konsekvensene kan bli store, og understreker at det er mange som hauser opp stemningen, noe som gjør at usikkerheten stiger enda mer.

- Om det blir permitteringer er for tidlig å si noe om, men jeg tror at vi kan forvente permitteringer, sier Hansen.

- At viruset vil gi store konsekvenser for vår bransje nå på våren er det ingen tvil om.

Skryter av medlemmene
Hansen tror de mest sårbare er de som selger tyngre verkstedsutstyr.

- De har underleverandører fra en stor industri, og der skal det lite til. Mangler du bare én liten del, så blir ikke produktet ferdig.

Samtidig roser han sine norske medlemmer, som han mener har vært fremoverlente.

- Vi er kjent med at en del av våre medlemmer har vært forutseende basert på tidligere erfaringer, og har sikret seg større innkjøp i starten av virusutbruddet, sier Hansen.

Store tap for japanske merker
En rekke bilfabrikanter og underleverandører i Kina er fortsatt stengt eller går for halv maskin som følge av koronaviruset, noe som blant annet gir og vil gi mangel på deler.

Goldman Sachs, en av verdens største investeringsbanker, mener at Japans fem største bilprodusenter, Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi og Mazda, kan komme til å tape så mye som 1,6 billioner dollar på grunn av viruset. Dette som følge av at merkene er avhengige av deler blant annet fra fabrikker i Hubei i Kina, som nå er stengt.

Banken anslår at bilsalget globalt kan komme til å synke med 3,5 % i år som følge av viruset.

Nedgang for Volvo globalt
Volvo melder at de solgte 39.742 biler globalt i februar, ned 8 % fra samme tid i fjor. Til tross for at salget økte både i USA og Europa, var det nedgang i salget i Kina.

Ifølge Volvo skyldes nedgangen at forhandlere i Kina har vært stengt på grunn av koronaviruset. Volvo-salget i Kina sank med 81,5 % sammenlignet med februar i fjor.

Volvos målsetting er å ta igjen det tapte salget i februar i løpet av året.

- Vi har ikke fått noen indikasjoner på deleproblemer til verkstedet på grunn av koronaviruset, sier Erik Trosby (bildet).

Han er PR- & Communication Manager hos Volvo Car Norway.

- Norge er foreløpig ikke påvirket i stor grad på billeveranser, med unntak av noen få ukers forsinkelser på XC60 og S90. XC40 Recharge Pure Electric er foreløpig ikke berørt, sier han.

- Situasjonen rundt korona-viruset er i stadig utvikling så dette kan endre seg, men slik er situasjonen pr i dag for Volvo i Norge, sier han.

BMW med reiseforbud
Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge sier til MotorBransjen.no at BMW Group nå har et «forbud» mot jobbreiser til Kina, Iran, Nord-Italia og Sør-Korea, samt karanteneregler for de som har vært på reise.

- Vi diskuterer for også hvordan vi for eksempel skal forholde oss til kommende produkt-/pressearrangementer, sier Tegneby.

MotorBransjen.no er kjent med at andre importører/produsenter opererer med tilsvarende retningslinjer.

- Vi får daglige oppdateringer om status fra München, hvor de følger utviklingen nøye. De kommende ukene er vanskelig å forutse - og hvem vet hvordan situasjonen er om én til fem måneder, sier Tegneby.

Han forteller at produksjonen i Kina gjenåpnet 17. februar.

- Ingen andre fabrikker er per tiden påvirket av situasjonen, men hvor veien går videre kan ingen si noe om. BMW Group tar de forholdsreglene som kreves.

Frykter konsekvensene
Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening har så langt ikke fått mange henvendelser om koronaviruset fra sine medlemmer.

- Men koronaviruset vil kunne få konsekvenser og de vil bli større jo lengre dette varer, sier BIL-sjef Erik Andresen til MotorBransjen.no.

Andresen sier at de daglige oppdateringene om koronaviruset i media viser hvor mye usikkerhet som rår.

- Når ikke helsedirektøren kan spå hvordan morgendagen ser ut, er det nesten umulig for oss å spå hvordan det er rundt omkring. Men ut fra det vi vet løper produksjonen relativt normalt, selv om vi ikke har detaljkunnskap for hver produsent, sier Andresen.

Han viser samtidig til at Hyundai har kuttet produksjonen ved en fabrikk. Det vil imidlertid ikke få konsekvenser for Norge som ikke får biler fra denne fabrikken.

Andresen sier at stopp i produksjonen hos underleverandører også kan føre til utfordringer for noen bilfabrikker.

- Vi følger utviklingen så tett som mulig, og har dialog med styret om hvordan vi eventuelt skal agere, sier Andresen.

Har ikke økt innkjøp
Administrerende direktør i Preqas, Bjørnar Fjeld, sier at de foreløpig ikke har hatt leveringsutfordringer fra sine leverandører.

- Noen av våre samarbeidspartnere har underleverandører med fabrikker i Kina. Disse har imidlertid bare vært stengt en uke, og er åpne nå, grunnet at de ligger langt nord i Kina. Derfor har det foreløpig ikke hatt noen effekt på produksjonen av utstyret vi kjøper, sier Fjeld til MotorBransjen.no.

Han legger til at siden det er utvikling i saken må de bare følge med på hva som skjer.

- Men det er ikke slik at vi har økt innkjøpene våre på grunn av koronaviruset.

Preqas har blitt ilagt samme regler som resten av Mekonomen Group, noe som blant annet betyr at de er pålagt å ikke reise til utsatte områder.

- Vi hadde planlagt et salgsmøte til uka med våre leverandører fra Nord-Italia her i Norge. Dette er nå flyttet på.

Etter påske har Preqas planlagt et roadshow der de benytter lokalene til Bilfag og videregående skoler flere steder i Norge.

- Dette er noe som vi løpende vurderer om skal avvikles. Det er bare ett sted hvor vi har avtale med hotell om messelokaler og overnatting og eventuelt får kostnader om det avlyses, sier Fjeld.