MotorBransjen.no meldte i mars at Sharebox hadde fått FG-godkjenning på plass, og at selskapet forventet at kunder som hadde sittet på gjerdet nå skulle legge inn bestillinger på deres digitale plattformer. 

Samtidig festet korona-viruset grepet for alvor.

- Da korona-viruset slo til hadde vi nettopp levert til de første tre verkstedene og gitt tilbud for ti millioner kroner. Som alle vet stoppet alt opp, og bestillingene begynte ikke å komme inn igjen før i midten av mai, sier daglig leder i Sharebox Arne Eivind Andersen.

- Nå har vi tilbud ute for åtte millioner og har allerede levert Sharebox til 22 verksteder, sier Andersen. 

Les også: Frir til verkstedene med digital servicestasjon

Mål: Levere 100 enheter
De første 27 Shareboxene av årets foreløpige produksjon på 100 enheter er bestilt av verkstedbransjen i Norge. Kundemottak til forhandlere av Volkswagen, Toyota, Nissan og BMW samt verkstedkjeder som Meca og Mekonomen faser nå inn nøkkelskapene.

MotorBransjen.no har tidligere meldt at Sharebox har avtaler med et forsikringsselskap i USA. I tillegg har selskapet avtaler med et bilutleieselskap i Europa og et bilkonsern i Tyskland.

- Omsetningen de første fire månedene i år var høyere enn i hele 2019 og veksten fortsetter, sier Arne Eivind Andersen.

Selskapet har som mål å bli verdensledende innen 2021.

Les også: - Bilbransjen er ikke rustet for å tilfredsstille fremtidens kunde

Henter friske midler
Sharebox har hentet friske midler, noe som ble avsluttet 2. juni med til sammen 12,3 millioner i ny kapital. 

- Vi er veldig glade for at interessen for selskapet er så høy at vi klarer å hente inn såpass mye penger i den situasjonen verden befinner seg i, sier Andersen.

- Pengene vil vi bruke til å styrke selskapet både lokalt med flere ansatte og i prosjektet med et av de ledende bilutleieselskapene i Europa. Til dette prosjektet har vi også fått 2,28 millioner i støtte fra Innovasjon Norge, fortsetter den daglige lederen.

Investeringsrunden ble gjennomført som et konvertibelt lån med ramme på 4-6 millioner kroner, der gründerteamet bidro med 1,2  millioner kroner, og resten er fordelt mellom eksisterende aksjonærer der Skagerak Maturo stod for hoveddelen.

I tillegg har selskapet fått et statsgarantert lån på fire millioner kroner fra DNB. 

 Følg BilNytt.no på LinkedIn