Ford Video Check gjør det mulig for kunden å se video fra bilmekanikerens gjennomgang av bilens tilstand, og godkjenne eventuelle reparasjoner.
Ford har nå startet innføringen av dette konseptet i Norge.
- Mange har ikke anledning til å delta på en gjennomgang av bilen med våre servicerådgivere. Vi tar i bruk video for å kommunisere med kunden på deres premisser, sier direktør for servicemarkedet hos Ford Motor Norge, Marius Revhaug.
Løsningen leveres av selskapet CitNow.
- Vår erfaring så langt er at dette skaper en unik, interaktiv og ærlig dialog mellom verkstedet og kunden. Kundene opplever dette som et moderne innslag fra en ellers litt tradisjonell bransje, sier han.
Økt åpenhet
Videoen tas mens bilen er på verkstedet, for å vise kunden eventuelle uforutsette reparasjonsbehov, eller for å gi en generell tilstandsrapport.
- Dette sikrer økt åpenhet rundt bilservice og eventuelle uforutsette reparasjoner.
Kunden får videoen tilsendt på mail eller SMS og kan se på den på alle digitale plattformer.
Kunden godkjenner
- Eventuelt avdekket merarbeid vil være priset og kunden kan godkjenne arbeidet og priser direkte i den tilsendte løsningen
- Vår erfaring er at kundene ser på videoen i løpet av kort tid og i stor grad godkjenner alt identifisert merarbeid, da de selv har sett og fått forklart reparasjonsbehovet i videoen, sier Marius Revhaug.
Ford Video Check er et europeisk initiativ og forventes å være implementert hos alle Ford-verkstedene i Norge i løpet av 2017.