Vianor satser stort på å bli best innen bærekraft, sikkerhet og miljø.
Det forteller administrerende direktør Reidar Samuelsen. Han mener dette er nødvendig om man skal være en ledende aktør innen dekk og felg samt ha verksteddrift:
- Kundene krever det, slår Samuelsen fast overfor MotorBransjen.no.
- Vår plan er å få sertifikater som et miljøkonsern. Dekkbransjen må ut av «bakgården» og bli en viktig aktør i bilbransjen.
- Vi har mange forbedringsmuligheter. Jeg ser bare på det vi har gjennomført på bruk av kjemikalier.
Kuttet kjemikalier
Nyansatt operational manager Johnny Allan Clarke forklarer:
- Vi kom over 950 forskjellige kjemikalier som var i bruk i vår kjede. Etter en nøye gjennomgang er antallet nå redusert til 40.
- Dette er 100 % godkjente miljøvennlige kjemikalier, og vi avvikler bruk av spraybokser med aerosoler.
- Vi overvåker kjemikaliebruken nøye, sier Clarke og understreker at reduksjonen ikke går ut over driften.
Ifølge Reidar Samuelsen er kjemikaliekuttet bare ett eksempel på hva Vianor jobber med innen bærekraft og miljø:
- Et annet viktig område er belastning på ansatte, sier Samuelsen.
- Dekk og hjul er tungt å håndtere. Det betyr belastning for operatører og det er viktig å tilrettelegge arbeidsplassene og investere i det beste utstyret for å redusere slitasjeskader.
Fra venstre: Operation Manager Johnny Allan Clark, Steinar Stakvik som leder lanseringen av det nye budgetdekket RoadX, B2B Manager Frank Bauge og administrerende direktør Reidar Samuelsen.
Lanserer nytt budgetdekk
Vianor eies av Nokian Tyres som har to dekkmerker for person- og varebiler; Nokian i premiumsegmentet og Normann i normalklassen.
Nå lanserer Vianor sitt eget budgetmerke RoadX i Finland, Norge og Sverige.
Dekket skal komme i de mest aktuelle dimensjonene og vinterdekkene har ifølge Vianor «nordisk gummiblanding».
- Dekkene er testet i flere sesonger i Finland, sier Steinar Stakvik som har ansvaret for lansering av det nye dekket.
- Resultater fra testene har vært meget gode. Vi har også svært gode erfaringer med dekkene da vi har hatt de i vårt sortiment for last og buss noen sesonger.
Vianor er både importør og distributør, og dekkene vil bli tilgjengelig både i Vianors egne avdelinger og hos partnerne.
- Vi får dermed et komplett sortiment innen alle prisklasser – med Nokian, Normann og RoadX. Vianor har i tillegg importen til Norge av GT-Radial, sier Stakvik.
Reidar Samuelsen minner om trendene som forsterket seg i dekkmarkedet de siste årene:
- Økende salg av budgetdekk når det gjelder sommerdekk. Når det gjelder vinterdekk, velger norske bileiere premium. Da skal de ha de beste dekkene.
Vianors nye budgetdekk RoadX produseres av Sailun i Kina. De kommer som vinterdekk med og uten pigg, samt som sommerdekk.
Antall partnere øker
I dag har Vianor 61 store egeneide lokasjoner.
- I tillegg er partnere med dekk som en del av sin virksomhet, viktige for oss, sier Reidar Samuelsen.
Nå satser Vianor på å trekke til seg flere partnere. Det er nylig signert to nye partnerkontrakter – og det kommer flere:
- Vi ser at flere bilforhandlere og bilverksteder satser på salg av dekk og det gjør de best med å være en partner innen Vianor, smiler B2B-sjef i Vianor Frank Bauge.
I begynnelsen av september inngikk N. Timenes & Søn i Kristiansand partnerskap med Vianor og i oktober var en ny partner på plass i Ålesund.
- Vi opplever stor interesse for partnerskap, sier Bauge.
Dekkhotell-fornyelse
Vianor satser stort på dekkhotell og har startet på en oppgradering av hotellene slik at man får plass til flere hjul uten å utvide lokalene.
- I mange anlegg har vi fortsatt førstegenerasjon reoler. Nå står vi foran en fornyelse med systemer der vi kan lagre flere hjul, sier Samuelsen.
- Siden de første dekkhotellene ble etablert har det skjedd en rivende utvikling på måten man utnytter plassen. Dekkhotell er blitt en særdeles viktig del av vår virksomhet, sier Reidar Samuelsen.
- Men det krever plass, at man har det beste innen brannslukkeanlegg og forsikring for å sørge for trygghet for kundene.
- Er det aktuelt å starte med pop up-anlegg?
- Om du tenker sesongsalg på parkeringsplasser ved kjøpesenter – så er svaret et bestemt nei.
Skal ikke lagre nye dekk
Reidar Samuelsen er klar på at det ikke er riktig at dekkforhandlere skal fylle opp dekkreolene sine med nye dekk:
- Reolene skal brukes til dekkhotell. Nye dekk skal leveres fra produsenter og distributører når dekkforhandleren trenger dekkene, fastslår han.
- Vi ser at innen nesten alle bransjer leverer produsenter og distributører varer når kundene trenger dem.
Han trekker frem de store verkstedkjedene som eksempel:
- De har levering av deler flere ganger om dagen i de store byene. Ingen verksteder ligger med store delelager.
- Det skal heller ikke skje i dekkbransjen – der man driver med innsalg lenge før sesong. Vi setter som krav fremover at våre leverdører skal ha lager og effektiv distribusjon.
Krevende å finne tekniske ledere
Vianor har i flere av sine egeneide anlegg inkludert ordinære verkstedtjenester som oljeskift og intervallservice.
- Det vil vi fortsette med, sier Samuelsen.
Operation manager Johnny Allan Clarke sier en av utfordringene er å finne gode tekniske ledere.
- Det hindrer videre vekst på verkstedtjenester, sier han imidlertid.
I sommer fortalte Continental-sjef Hege Eike Larsen at deres BestDrive-kjede i første rekke skal drive med dekk og felg, og at verkstedtjenester ikke har det største fokuset nå.
I Bergen har Vianor Minde tredoblet dekkhotell-kapasiteten etter å ha flyttet inn i nye lokaler.
Økt omsetning - uten økt volum
Vianor økte omsetningen fra 1,486 milliarder kroner i 2023 til 1,556 milliarder kroner i fjor.
Resultat før skatt ble et overskudd på 54,8 millioner kroner i fjor, mot et underskudd på 41 millioner kroner årer før.
Men volumet har ikke økt i takt med omsetningen:
- Etter en omfattende konsolideringsperiode i 2024 og så langt i 2025 ser vi at omsetningen primært øker ved at bilene får større dekkdimensjoner. Større dekk har en høyere pris, sier Samuelsen.
- Hvordan er utsiktene til kommende vinter?
- Vi regner med at det blir en ny god sesong for vinterdekk, sier Samuelsen.
- Vi regner ikke med store endringer, men vi har alt på plass for å sørge for at norske bilister får de beste dekkene. Vi skal nå kjøre kurs landet rundt med fokus på lansering av det nye RoadX-dekket.
- Men fortsatt blir Nokian vårt klart største merke. Det er vinterdekk i nesten «sin egen klasse» med en unik profil i markedet, avslutter Vianor-sjefen.
Les også: Etablerer frittstående dekkverksted
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn