EU-kommisjonen har fremmet et forslag om å innføre obligatorisk PKK hvert år for person- og varebiler som er 10 år og eldre.
Tall fra OFV viser at rundt 1,6 millioner norske kjøretøy vil omfattes dersom forslaget vedtas og implementeres i Norge.
EU-kommisjonen oppgir blant annet som årsak til forslaget at de estimerer at det ville spare cirka 7.000 menneskeliv og hindre rundt 65.000 alvorlige personskader i trafikken.
Dessuten hevdes det at hyppigere periodisk kontroll vil bidra til å bekjempe luftforurensning og støy.
NBF: - Ingen kampsak
Fagsjef for servicemarkedet Knut Ole Magistad i Norges Bilbransjeforbund (NBF) ser ikke på forslaget som noen trafikksikkerhetsmessig stor sak:
- Dette er ikke en sak vi kommer til å kjempe for. Jeg tror ikke dette er det viktigste tiltaket for å øke sikkerheten på veiene våre, sier Magistad til MotorBransjen.no.
Samtidig sier han at jobben vil bli gjort hvis den kommer.
- Hvis det kommer, betyr det mer arbeid for verkstedene. Da vil vi brette opp ermene og gjøre vårt for å bidra, sier han, men legger til:
- Vi tror vel kanskje ikke at dette kommer. Vi ser ikke på dette som en stor sak og det er litt frem i tid, så vi bruker ikke mye krefter på dette nå.
- Dette er ikke noen kampsak for oss, konkluderer Knut Ole Magistad i NBF.
KNA: - Kan virke mot sin hensikt
Tor Valdvik er samfunnskontakt i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) og er negativ til EU-forslaget:
- Det er ingen gode argumenter for dette, sier Valdvik.
KNA ser ingen grunn til at personbiler skal inn til årlig EU-kontroll:
- Personbiler har anbefalt service hvert år, har EU kontroll annet hvert år, og repareres stort sett etter behov, sier Valdvik.
- Mange personbiler kjøres lite og for disse vil det ikke være særlige endringer på teknisk tilstand fra ett år til det neste.
Han mener årlige kontroller heller kan virke mot sin hensikt, da det vil medføre unødvendige ekstrakostnader for bilistene som gjør at de har mindre penger igjen til nødvendig vedlikehold.
- KNAs råd til de som ønsker årlig EU-kontroll er klart: Glem det, sier samfunnskontakt Tor Valdvik.
Han viser til at andelen dødsulykker som er knyttet til kjøretøyene har sunket kraftig de siste årene.
- I perioden 2015 til 2018 bidro faktorer knyttet til kjøretøyene til 31 % av dødsulykkene, mens i de siste fire årene vi har tall på fra Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe har det bidratt til under 19 % av dødsulykkene, sier Valdvik.
Ber regjeringen stanse forslaget
Senterpartiet-leder og EU-motstander Trygve Slagsvold Vedum har i Stortinget spurt samferdselsministeren om regjeringens innstilling til forslaget.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet har sagt at han foreløpig ikke har konkludert i saken:
«Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen vurderer nå forslaget og norsk posisjon til dette, herunder hensiktsmessigheten og virkningene av forslaget spesifikt for Norge», heter det blant annet i svaret fra Jon-Ivar Nygård.
«Ved behov er jeg derfor innstilt på å aktivt påvirke forslaget som nå er under diskusjon i EU», skriver Nygård
Høyres Trond Helleland ber regjeringen jobbe sammen med andre land for å stanse forslaget:
- Dagens biler er mye bedre og sikrere enn tidligere. Da bør det ikke bli flere kontroller. Å dytte på bilistene enda en regning for økte EU-kontroller er ikke Høyres politikk, sa han til NTB nylig.
- Tysklands nye kansler har allerede varslet at han er imot dette, på en konferanse jeg deltok på. Det er naturlig at Norge og Tyskland kan jobbe sammen i denne saken, sa Helleland videre.
- EU vil altså straffe folk som har eldre biler, med at de hvert eneste år må ha EU-kontroll, sa Trygve Slagsvold Vedum til NTB tidligere i måneden.
Høyst usikkert
Den tyske bilistorganisasjonen ADAC mener mye av det samme, og viser til en studie utført av Technische Universität i Dresden, som sier at regelendringene ikke vil ha målbar effekt på trafikksikkerheten i Tyskland.
Organene som foretar PKK i Tyskland, som TÜV, er på den annen side positive til forslaget om årlig kontroll og peker på at eldre biler har flere feil.
Men hvor sannsynlig er det at forslaget går gjennom i EU?
Kilder i Tyskland, som Auto Zeitung, går langt i å mene at forslaget sannsynligvis ikke vil bli vedtatt på grunn av sterk motstand fra EU-land som Tyskland.
Argumentene mot forslaget inkluderer at dagens regler er tilstrekkelige, bekymringer for sosial urettferdighet, byråkrati og uklare sikkerhetsfordeler.
Dessuten pekes det på praktiske utfordringer med testinfrastruktur og personell.
Samlet sett antydes det en høy sannsynlighet for at forslaget enten vil bli avvist eller vesentlig svekket.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn