- Diagnoseverktøy på verkstedet er blitt den nye skiftenøkkelen, sier Markus-Aleksander Vedvik til MotorBransjen.no.

Han er produktsjef for bildiagnose i Würth Norge.

- Ikke mange ting kan gjøres på en bil i dag uten diagnoseverktøy, legger han til.

En bilmekanikers verktøykasse er i dag nærmest ubrukelig dersom han eller hun mangler et diagnoseverktøy.

Krever nytt utstyr
Stadig nye sikkerhets-, førerassistentsystemer og komfortfunksjoner er blitt vanlig i dagens bilpark.

- All denne utviklingen på bilene fører til at også diagnoseverktøyet må utvikles, slår Vedvik fast.

- Veldig mye av det som tidligere var rene mekaniske jobber, er nå blitt avhengig av et diagnoseverktøy. Det betyr ikke at jobbene er blitt vanskeligere eller mer avanserte, men de krever annet utstyr enn før.

Jobber som firehjulskontroller, klimaanlegg-servicer, utskifting av ABS-pumper, bremseklosser bak eller noe så enkelt som en vanlig service, kunne før gjøres med håndverktøy, et hjulstillingsapparat og en AC-maskin.

  • I dag må du ofte kalibrere et førerassistentsystem etter å ha utført en firehjulskontroll med justering. Til dette trengs både kalibreringsutstyr og et diagnoseverktøy.
  • For å fullstendig tappe og fylle et AC-anlegg, må sperreventiler åpnes. Da trengs et diagnoseverktøy.
  • Skal et bremsesystem luftes etter skifte av ABS-pumpe, behøves ofte et diagnoseverktøy.
  • For at mekanikeren skal kunne skifte bremseskiver og klosser bak, må den elektroniske parkeringsbremsen settes i servicemodus med et diagnoseverktøy.

Markus-Aleksander Vedvik viser frem noe av utstyret Würth tilbyr.

Online-verden
Würth startet utviklingen av verktøy for diagnose og tester på kjøretøyelektronikk for 20 år siden. Allerede den gang var målet å registrere og lagre informasjonen som verktøyene leste av, i en stor database.

Hensikten var læring og videre produktutvikling, men også hjelp og støtte for bilmekanikere og serviceteknikere over hele Europa. Intensjonen var at kostbar arbeidstid kunne brukes på reparasjoner i stedet for feilsøking.

Resultatet er Würth Online World – eller bare «WOW!».

- WOW! er under kontinuerlig utvikling. Vi har stadig nye oppdateringer som legger til nye bilmerker og modeller, nye funksjoner og nye tekniske data i programvaren, sier Vedvik.

- Det er viktig at vi henger med på utviklingen i markedet slik at mekanikeres utfordringer i bransjen kan løses med vårt diagnoseverktøy.

Men selv i de smarteste bilene er det fortsatt grunnleggende mekanikk som må fungere for at elektronikken skal virke.

- Vi skal levere løsninger for feilsøking, men enda mer vesentlig er det blitt å levere løsninger som bistår med å utføre alle jobber som nå krever et diagnoseverktøy, sier Markus-Aleksander Vedvik.

Samarbeid gir tilgang
Elektriske og elektrifiserte biler er systemets store fokusområde.

Würth har utviklet diagnosefunksjoner for en rekke bilmerker, blant andre Tesla, BYD, MG og Maxus.

Markus-Aleksander Vedvik forteller at «WOW!» har et godt samarbeid med mange bilprodusenter:

- Derfor har vi god tilgang til mange av bilene som er beskyttet av Security Gateway, deriblant Volkswagen-gruppen, tidligere FCA og Mercedes-Benz, sier han.

- Uten disse tilgangene ville mange av de viktige funksjonene for bilverkstedene ikke vært tilgjengelige, legger Vedvik til.

Les også: SERMI og Secured GateWay: - Det ene utelukker ikke det andre

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn