Enger & Hedlund AS er en merkevareimportør og totalleverandør innen produktområder som antirust, lakkbeskyttelse og kjemi.

I bilbransjen finnes Enger & Hedlund merkevarer i PDI-anlegg på for eksempel Drammen Havn, og hos bilforhandlere.

Magne Fossum kom på plass som ny daglig leder i Enger & Hedlund 1. mars. 

Han har med seg mye erfaring fra bilbransjen inn i stillingen:

Fossum har blant annet jobbet for Mobile Drammen og Skotvedt Drammen, vært salgssjef i Buskerud Bilsenter (Bertel O. Steen) og i Grøndal Bilbutikken.

Nå kommer han fra bruktbilforhandleren Bilcom AS i Drammen.

- Jeg er fremdeles 49 år ung, sier Fossum til MotorBransjen.no og smiler.

Han fyller nemlig 50 år den 8. april og sier at han ser frem til den nye rollen i en bedrift som nærmest har blitt et varemerke for antirust.

- Enger & Hedlund er et selskap som har hatt god vekst de siste årene og nå er min ambisjon å finne det som er uforløst, sier han.

- Jeg skal bidra med den kunnskapen og erfaringen jeg har etter et langt liv i bransjen. Jeg skal fortsette veksten på en sunn og god måte, og sørge for at vi er foretrukne i bransjen både om fem og ti år.

Veksler med Hvinden
Tom Hvinden har hatt stillingen som daglig leder i Enger & Hedlund siden 2017.

BilNytt.no skrev denne uken at Tom Hvinden blir ny leder for salg og support i Drive, som er Norges Bilbransjeforbunds nye digitale plattform.

- Vi gjør en veksling, sier Fossum om Hvindens overgang til Drive.

- Han skal være her ut mai, slik at vi får en glidende overgang før han trekker seg mer eller mindre ut av driften.

Magne Fossum (t.h) overtar etter Tom Hvinden, som begynner i ny jobb i Drive etter seks år i Drive.

Drammen Havn største kunde
Enger & Hedlund er kjent for antirust og lakkbeskyttelse i bilbransjen, men er også en totalleverandør fra produkt-kjemi, HMS og verneutstyr, sprøyteutstyr, vask, CNC maskinering, kursing og opplæring.

- Jeg er trygg på at vi kan fortsette veksten gjennom de gode relasjonene som allerede er på plass, og de vi skal bygge i fremtiden, sier Fossum.

- Er Drammen Havn den største kunden til Enger & Hedlund?

- Enkeltstående er nok det den største kunden, men så har du Norsk Antirust Forening og Drop Off som representerer en stor del, sier Fossum.

- Det er rundt 80 NAF- og 60 Drop Off-sentre i Norge, men Drammen Havn er nok den største enkeltstående kunden gjennom Axess Logistics.

Fokus på bærekraft
Fossum påpeker at Enger & Hedlund ikke bare er en leverandør, men at selskapet også bidrar som en sparringspartner i bilbransjen og hjelper til med logistikk.

- Vi har en tett dialog med kundene våre, alt fra et lite verksted til bilimportørene, sier Fossum.

Samtidig merker han etter fire uker i jobben at det er et miljøskifte generelt i samfunnet, som Enger & Hedlund allerede tar stilling til:

- Man må omstille seg nye tider. Om det er måter å jobbe på, eller bruk av produkter og kjemikalier. 

- Det gjelder ikke bare vår bransje, men like fullt handler det om å finne miljøvennlige løsninger også for Enger & Hedlund, sier Fossum.

- Det er en spennende tid. Vi ser lyst på fremtiden og ser mulighetene, sier Magne Fossum som tiltrådte som ny daglig leder i Enger & Hedlund 1. mars. 

Nøkkeltall for Enger & Hedlund AS:

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn