I går sendte Vitec Autosystemer ut en melding om at deres systemer er nede på grunn av et såkalt ransomware-angrep.

Systemet Autodata, som brukes av en rekke store aktører i bilbransjen, er et av systemene som dermed er ute av drift:

- Det slo til tidlig på morgenen i går og vi satte i gang våre kriserutiner, som også innebærer å stenge ned og å isolere det nettverket, sier Erling Brækkan til MotorBransjen.no.

Han er administrerende direktør i Vitec Autosystemer, som er en del av Vitec Software Group.

På selskapets hjemmeside skriver de at de arbeider med «å sikre og tilbakestille tjenestene med full styrke».

- Det berører de kundene som vi har et driftsansvar for. Alle på Autodata, for eksempel, sier Brækkan. 

Brækkan forteller videre at det er snakk om rundt 150 kunder som er berørt, og legger ikke skjul på at nedetiden fører til flere ringvirkninger. 

- Noen av dem er ganske store. Den indirekte bruken skjer jo på verkstedene. Vi har våre 150 kunder, men ringvirkningene er den indirekte effekten en slik nedetid får, sier Brækkan.

Så langt ser det ut til at kun én kundes data er berørt av angrepet, ifølge selskapet.

Det er ikke første gang aktører i bilbransjen er utsatt for data-angrep; i april 2020 ble Meca utsatt for et datainnbrudd og tidligere i år ble merkeforhandler-konsernet Mobile satt ut av spill etter et cyber-angrep.

Romnes er blant selskapene som er rammet av data-angrepet mot Vitec Autosystemer, og opplyser på sine nettsider at det per nå ikke er mulig å legge inn ordre via deres katalogsystemer: «Dette gjelder både Norsk Bildelkatalog, Romnes katalogen og Uparts», skriver Romnes. 

Kartlegger skadene
Vitec Autosystemer melder videre at de er i full gang med å klargjøre driftsmiljø og å sette opp brukertilganger igjen, men at de ikke ønsker å åpne for noen brukere før de har eliminert risikoen for et påfølgende nytt angrep:

- Vi er godt i gang med jobben. Den ble startet umiddelbart. Den består i å isolere problemet. Det andre er å jobbe langs to akser. Gjøre undersøkelsesarbeidet for å forstå hva som har skjedd. En etterforskningsaktivitet på hva viruset har gjort, sier Brækkan.

- Det andre er å gjennomgå data. Vaske og sikre at de er rene. Samtidig forbereder vi oss til å re-etablere systemene. 

Han forteller videre at det kommer informasjon fortløpende jo bedre kjent de blir med angrepet.

- Det er et godt stykke arbeid som må gjøres for å kartlegge skadene. Men det vi gjør parallelt, er å klargjøre for å starte opp igjen, sier Erling Brækkan i Vitec til MotorBransjen.no.

- Vi har mange odds med oss. Vi har backup og data som lar seg vaske og sikre, og som bidrar til en kjapp re-etablering. Vi har heldigvis vært godt forberedt om noe slikt skulle inntreffe, sier Brækkan.

- Nedetiden er helt nødvendig
Sørensen og Balchen er en av kundene som er påvirket og de forteller til MotorBransjen.no at de har full forståelse for at det må en grundig gjennomgang til før systemet er i gang igjen:

- Her var det helt nødvendig at systemet ble tatt ned, sier Morten Birkeland. 

Han er Sørensen og Balchen-sjef, som drifter BilXtra.

- Autodata har alle mann på postene for å løse dette. I mellomtiden håndterer vi privatkundene våre manuelt.

- Vi håndterer businesskundene som best vi kan. Alle som ringer inn blir hjulpet og får varer. Det fungerer helt utmerket, sier Birkeland.

- Jeg er veldig glad for at verkstedene også er tålmodige. Det har vært veldig lite negative tilbakemeldinger. Det er mer en forståelse for at vi står i en vanskelig situasjon og at vi mest sannsynlig vil være oppe igjen innen ikke så altfor lang tid.

- Det er også slik at vi har backup i Mekonomen og Meca for automatisk bestilling, sier Morten Birkeland til MotorBransjen.no.

Motoren er nede
Også Rodin & Co er blant selskapene som er blitt berørt av nedetiden.

- Det påvirker helt klart driften, det er jo motoren. Når Autodata er nede, så gir det konsekvenser, sier Ole Marius Rosendal til MotorBransjen.no

Han er daglig leder i Rodin & Co.

- Vi håper vi er oppe ganske snart igjen. Enn så lenge må vi jobbe manuelt. Vi må notere ned salg og ordre, og få det inn i systemet når det er oppe igjen.

- Det er litt vanskelig å konkretisere akkurat hvilke konsekvenser og ringvirkninger det har fått for oss. Men vi har god input og har fått den informasjonen som er tilgjengelig fra Vitec, avslutter Rosendal. 

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn