Flere aktører både i forsikrings- og bilbransjen har den siste tiden tatt til orde for at forsikringsselskapene må revidere 60 %-regelen, eller fjerne den helt.
Senest i forrige uke gikk Kurt Eskevik, skadedirektør i Møller Bil, ut i MotorBransjen.no og ba forsikringsselskapene vurdere å fjerne 60 %-regelen:
- Denne andelen var sikkert korrekt da den ble introdusert, men i dag ser vi at det blir kondemnert altfor mange biler, sa Eskevik til MotorBransjen.no.
Også Norges Bilbransjeforbund har tatt til orde for å endre 60 %-regelen.
Les også: NBF slår tilbake mot forsikringsbransjen
Øker til 80 %
I slutten av august meldte Fremtinds konsernsjef Turid Grotmoll at forsikringsselskapet skal se på forsikringsbransjens 60 %-regel.
Men Gjensidige kom i dag Fremtind i forkjøpet, og er først ute med å endre regelen:
Gjensidige melder at forsikringsselskapet vil reparere biler med verkstedregninger på opptil 80 % av kjøretøyets nybilpris.
Ifølge Gjensidige vil endringen bidra til å sikre at flere biler unngår vraking, og selskapet mener at det styrker bærekraftelementene i skadeoppgjørene.
- I tillegg til at flere biler vil bli reparert i stedet for bli kondemnert, vil også satsingen på gjenbruk av bildeler styrkes ytterligere, forteller bærekraftansvarlig Karoline Weidemann i Gjensidige.
Ordningen trer i kraft fra nyttår.
Enig med bilbransjen
- Vi er sammen med bilbransjen helt enige i at det kondemneres alt for mange biler. Vår nye løsning er derfor et konkret svar på det, fastslår Weidemann.
Løsningen gjelder totalskadegarantien under Gjensidiges forsikring "Kasko" og "Kasko Pluss".
- Vi skal redusere både vårt eget men ikke minst leverandørenes fotavtrykk. En viktig forutsetning er at trafikksikkerheten er 100 % ivaretatt.
Gjensidige har tidligere vært tydelige på at de ønsker å styre oppdrag til "grønne verksteder".
- Kombinasjonen økt «reparasjonstak» samt økt gjenbruk av deler vil ha en god gevinst for miljøet, fastslår Weidemann.
- Vi gjør denne endringen som et initiativ, og vurderer kontinuerlig også andre tiltak. Dette er et konkret innspill vi har fått fra bilbransjen som vi nå velger å gjøre noe med.
- Tilbakemeldingene fra bilbransjen betyr mye, og nå var tiden moden for å ta grep, avslutter Weidemann.
Kurt Eskevik, skadedirektør i Møller Bil, har bedt forsikringsselskapene om å fjerne 60 %-regelen.
Tips MotorBranjsen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Martin Huseby Jensen | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn