Flere aktører både i forsikrings- og bilbransjen har den siste tiden tatt til orde for at forsikringsselskapene må revidere 60 %-regelen, eller fjerne den helt.

Senest i forrige uke gikk Kurt Eskevik, skadedirektør i Møller Bil, ut i MotorBransjen.no og ba forsikringsselskapene vurdere å fjerne 60 %-regelen:

- Denne andelen var sikkert korrekt da den ble introdusert, men i dag ser vi at det blir kondemnert altfor mange biler, sa Eskevik til MotorBransjen.no.

Også Norges Bilbransjeforbund har tatt til orde for å endre 60 %-regelen.

Les også: NBF slår tilbake mot forsikringsbransjen

Øker til 80 %
I slutten av august meldte Fremtinds konsernsjef Turid Grotmoll at forsikringsselskapet skal se på forsikringsbransjens 60 %-regel.

Men Gjensidige kom i dag Fremtind i forkjøpet, og er først ute med å endre regelen:

Gjensidige melder at forsikringsselskapet vil reparere biler med verkstedregninger på opptil 80 % av kjøretøyets nybilpris.

Ifølge Gjensidige vil endringen bidra til å sikre at flere biler unngår vraking, og selskapet mener at det styrker bærekraftelementene i skadeoppgjørene.

- I tillegg til at flere biler vil bli reparert i stedet for bli kondemnert, vil også satsingen på gjenbruk av bildeler styrkes ytterligere, forteller bærekraftansvarlig Karoline Weidemann i Gjensidige.

Ordningen trer i kraft fra nyttår.

Enig med bilbransjen
- Vi er sammen med bilbransjen helt enige i at det kondemneres alt for mange biler. Vår nye løsning er derfor et konkret svar på det, fastslår Weidemann.

Løsningen gjelder totalskadegarantien under Gjensidiges forsikring "Kasko" og "Kasko Pluss".

- Vi skal redusere både vårt eget men ikke minst leverandørenes fotavtrykk. En viktig forutsetning er at trafikksikkerheten er 100 % ivaretatt.

Gjensidige har tidligere vært tydelige på at de ønsker å styre oppdrag til "grønne verksteder".

- Kombinasjonen økt «reparasjonstak» samt økt gjenbruk av deler vil ha en god gevinst for miljøet, fastslår Weidemann.

- Vi gjør denne endringen som et initiativ, og vurderer kontinuerlig også andre tiltak. Dette er et konkret innspill vi har fått fra bilbransjen som vi nå velger å gjøre noe med.

- Tilbakemeldingene fra bilbransjen betyr mye, og nå var tiden moden for å ta grep, avslutter Weidemann.

Kurt Eskevik, skadedirektør i Møller Bil, har bedt forsikringsselskapene om å fjerne 60 %-regelen.

Tips MotorBranjsen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Martin Huseby Jensen Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn