INNLEGG:
Egil Steinsland
Kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Bilbransjen tar inn i snitt nesten like stor andel av de kvalifiserte søkere til læreplass som andre sammenlignbare fag – og vi ligger nå over 80 prosent.

Totalen for alle retninger innen Teknologi- og industrifag er noe over, 83 prosent. Det betyr at det fortsatt er potensial for å øke andelen som får læreplass, men det er ikke gitt at det gir flere lærlinger. Og selvsagt ikke at det blir flere fagarbeidere til slutt.

Vi må altså opp i ringene når det gjelder rekruttering. Vi vet at de fleste fag og bransjer mangler fagarbeidere. Og selv om byggenæringen for eksempel har det tøft økonomisk virker det som de fortsatt satser på lærlinger. Konkurransen er tøff. 

I NBF har vi alltid hatt et lokalt tilsnitt til arbeidet. Jobbe lokalt sammen med bransje og opplæringskontor. I tillegg har vi ved jevne mellomrom laget ulike nasjonale kampanjer, for eksempel "Mekkernes mester" og med influenceren Kattekryp som skulle skru bil. 

Men vi bør altså gjøre mer. Vi har også opp igjennom gjort flere undersøkelser.

Et av funnene i disse undersøkelsene som vi ikke har vektlagt er at bilfokuset for mange er ekskluderende: "Jeg er ikke interessert i bil, derfor velger jeg ikke bil", "på bilfag går bare mekkere og rånere".

Vi og, internt i NBF, og ute lokalt er kanskje i for stor grad opptatt av bilen i rekrutteringsarbeidet. Det er om å gjøre å ha fine og tøffe biler med på utdanningsmesser – det er bilen som er vår "posterboy/-girl". 

Kanskje vi i større grad skal fokusere på ferdighetene og kompetansen vi får. Alt fra å sveise og nagle til å diagnostisere og feilsøke. Alt fra mekanikk og materiale til elektronikk og digital.

Kanskje vi i større grad skal fokusere på mulighetene du får: Alt fra å være mekaniker og lakkerer til selger og daglig leder. Alt fra å jobbe i bilbransjen og byggebransjen til industri og skole. 

Poenget er ikke å gjemme vekk bilen, men vise frem mangfoldet i bilfagene. Mangfoldet i ferdigheter. Mangfoldet i muligheter.

Les også: Tar nye grep: - Vi må tidligere inn i ungdommenes liv

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn