Kommentar
Atle Falch Tuverud


Det er akkurat to år siden det slo ned som en bombe at et tysk investeringselskap hadde kjøpt Hellanor (nå NDS Group) – grossisten bak verkstedkjeden Automester. 

Investeringsselskapet – som «ingen» hadde hørt om – «Aurelius Equity Opportunities SE & Co KGaA» kjøpte Hellanor rett foran nesen på svenske KGK, som «alle» trodde at kom til å vinne budrunden om Hellanor. 

KGK står bak verkstedkjeden Autoexperten – med over 400 verkstedmedlemmer i Sverige og 25 års historie. KGK hadde dessuten vært Hella sin partner i Sverige i over 50 år.

Hvordan kunne dette ukjente investeringsselskapet uten åpenbare stordriftsfordeler overby KGK – som ville hatt umiddelbare synergieffekter med sin store virksomhet i Sverige?

På vårparten 2019 fortalte en ivrig og overbevisende Janno Gröne, som hadde erstattet Frode Martinussen med seg selv som Hellanor-sjef, om alle sine planer for selskapet. 

Til MotorBransjen fortalte han at Hellanor var utdatert, og at det var en rekke tiltak som skulle settes i gang. Han fortalte at han skulle snu rundt på hele selskapet på et år.

Jeg husker at jeg så meg rundt i det store sjefskontoret på Skytta; på det rosa vegg-til-vegg-teppet, på vegglampene, på interiøret og gardinene.

Et rom som kunne gått rett inn som et åsted i en episode av Derrick. 

«Vil det si at du skal pusse opp kontoret her?», spurte jeg tyskeren. 

«Det er ikke førsteprioritet, vi starter med datasystemene», svarte Gröne saklig, men med et lite smil på mitt flåsete spørsmål. 

Kort tid etter MotorBransjens besøk endret selskapet navn fra Hellanor til NDS Group – og etterpå har det gått slag i slag. 

Janno Gröne har snudd både Automester og NDS Group på hodet etter oppkjøpet av Hellanor. Han er daglig leder og styreleder i NDS Group, samtidig som han er partner i eieren Aurelius i Tyskland. Gröne var en sterk pådriver for å kjøpe Hellanor etter å ha jobbet 10 år i Hella globalt.

På vårparten i år kunne Gröne presentere en helt ny organisasjon, med blant annet Morten Dyrberg som kommersiell direktør og Christoffer Lampe som finansdirektør, og senere tok Katrine Køste over som Automester-sjef etter Siw Holter.

Både Dyrberg og Lampe har ledererfaring på tvers av Skandinavia fra flere profilerte selskaper og varemerker, og som naturlige kronprinser frem til Gröne trekker seg tilbake som styreleder og «eier».

Nå halvannet år etter MotorBransjens store intervju kan Janno Gröne oppsummere sine bragder:

- Vi har modernisert et utdatert selskap, og skrevet nye kontrakter for flere hundre millioner kroner, sa Gröne nylig til MotroBransjen.no.

Han minnet om at bare i september og oktober har NDS Group signert nye avtaler med FixBil, Mjøsbil og Leif Hastadklev AS til en samlet verdi av 300 millioner kroner.

For et snaut år siden ble NDS dessuten leverandør til Bertel O. Steens verkstedkjede Snap Drive. Det er NDS Groups nye IT-systemer som i stor grad får æren for de nye avtalene.

Mens det var Janno Gröne som signerte avtalen med Snap Drive-sjef Morten Harsem, er det COO Morten Dyrberg som har vært frontfigur og signert de nye avtalene. 

Mjøsbil og Jens Petter Markestad (til høyre) har meldt overgang fra Mekonomen til Automester og Morten Dyrberg i NDS Group.

Og offensiven fra NDS Group er visstnok på ingen måte over. Fremover skal selskapet lansere en ny nettbutikk og e-katalog, styrke Automester-merket ved å øke kvaliteten på kundeopplevelsen, gjennomføre en ekspansjon og modernisering av lageret og komme med innovasjoner for bilmekanikere med nye digitale verktøy – etter eget sigende.

- Vi har spennende planer for NDS fremover, sier Janno Gröne, som ikke gir noen sluttdato for hvor lenge han blir sittende i den operative sjefsstolen på Skytta.

Alle stillingsannonsene fra NDS Group på stillingsmarkedet BilJobb.no vitner om flere nye ideer. En «Business Analyst» kan forme stillingen selv og rapportere til COO Morten Dyrberg, for eksempel.

NDS Group sin offensiv medfører at Mekonomen mister 15 verksteder i Mjøsbil og Leif Hastedklev.

Mekonomen Groups konsernsjef Pehr Oscarson har vært lenge borte fra kontoret, på en tre ukers lang turné. Og det med stil: De som har fulgt ham har sett konsernsjefen kjøre rundt i en hvit Chevrolet van med hvite sneakers på føttene. Stil som en rockestjerne. 

Kanskje startet Oscarsons turné for sent, eller så burde han startet i Norge før Sverige og Danmark. Da kunne han kanskje hindret at NDS Group og Automester forsynte seg av Mekonomens norske verksteder. 

Mekonomens konsernsjef, Pehr Oscarson, har vært på turné. Bildene er hentet fra Oscarsons LinkedIn-profil.

Mens NDS Group ikke har som strategi å eie verksteder, har Mekonomen de siste årene gjort flere verkstedoppkjøp i både Meca-, Mekonomen- og BilXtra-kjedene i Norge.

Tidligere Meca-sjef Thorhild Barlaup, med bakgrunn fra Snap Drive, utførte flere oppkjøp før hun i sommer forlot stillingen som Norgessjef for Meca og Mekonomen til fordel for en ny jobb i Synsam.

Geir Hoff blir ny Norges-sjef for Mekonomen og Meca.

Oscarson fant nylig Torhild Barlaups erstatter som Norges-sjef for Meca og Mekonomen: Geir Hoff. Han er hentet fra Clas Ohlson – det er nesten for logisk og for opplagt: Oscarson er tydeligvis ute etter en som kan drive retail og kjede, og har attpåtil fått tak i en person med bakgrunn fra et svensk konsern som har suksess i Norge. 

Geir Hoff er en mann som er vant til å eie hele verdikjeden. Det kan kanskje tolkes som et signal om at det blir enda flere egeneide og deleiede verksteder fremover? 

Mens Geir Hoff skal lede Meca og Mekonomen i Norge, kan Morten Birkeland fortsatt drive Sørensen og Balchen som et norsk «stand-alone kremmerskap» inne i Mekonomen-konsernet, med BilXtra-kjeden litt på siden av Meca og Mekonomen-virksomheten. 

Birkeland er blant aktørene som har varlset flere oppkjøp av verksteder: - Vi ønsker å eie flere verksteder, sa han til MotorBransjen.no nylig.

Sørensen og Balchen-sjef Morten Birkeland kan fortsatt drive sin virksomhet og BilXtra-kjeden litt på siden av Meca og Mekonomen.

En annen som har greie på kremmerskap, er Sjekkpunkt- og Romnes-eier Gjert Romnes. Sjekkpunkt-eieren omtales som en av Norges mest våkne næringslivsledere og -eiere, og er kjent for å renne over av sunt bondevett. Til tross for stor nøkternhet, gjør også Romnes og Sjekkpunkt store grep for å fornye seg på flere områder.

Sjekkpunkt-verkstedene leverer høyest resultatmargin både når det gjelder samlet resultatmargin og gjennomsnittlig margin, og kun med minimale variasjoner fra 2018. Også da var Sjekkpunkt-verkstedene best i klassen.

- Verkstedene har etter hvert mer fokus på viktigheten av gode resultater, sier Sjekkpunkt-sjef Ole Helge Ratvik til MotorBransjen.

- Gode økonomiske resultater sikrer muligheten for investeringer, og gir bedre handlingsrom for å tilpasse seg endringer, fortsetter han. 

Gode økonomiske resultater er én av tre grunnpilarer i Sjekkpunkt. De to andre er teknisk kompetanse og direkte kundedialog.

- Digital synlighet er viktig, og vi bistår i tillegg verkstedene med nettsider, Google-profiler og Facebook-materiell, sier Ratvik.

I MotorBransjens store undersøkelse – der kjedeverkstedene kårer beste verkstedkjede – har Sjekkpunkt vunnet hver gang. Men forrige gang var de ikke like suverene som tidligere. 

Gjert Romnes står bak den eneste norskeide verkstedkjeden: Sjekkpunkt. 

Dermed er det Sjekkpunkt-kjeden alle andre aktørene higer etter å slå. Bosch Car Service har bestemt seg for at den beste måten å møte fremtiden på er å møte kundene der de er. 

Derfor rulles det nå ut en nettbutikkløsning i stor skala. 

- «Alle» handler jo på nettet, men verkstedtjenester har i liten grad vært tilpasset dette. Kundene blir mer digitale, og da er det viktig å åpne en kanal til, sa konseptsjef André Solhaug i Bosch Car Service til MotorBransjen. 

I tillegg satser kjeden stort på å bli enda mer synlig. Solhaug opplyste også at de hadde tatt grep slik at Bosch Car Service fikk et vesentlig større markedsføringsbudsjett. 

En annen spiller er nevnte Snap Drive som i forrige uke overtok et Automester-verksted i Bergen. Det blir kjedens 24. avdeling i Norge, og Snap Drive-sjef Morten Harsem har varslet videre vekst.

Morten Harsem leder Bertel O. Steen-eide Snap Drive. Kjeden eier og driver nå 24 verksteder i Norge, og ønsker å ekspandere.

KGK hadde ikke tenkt å ligge med brukket rygg etter at de tapte budkampen om daværende Hellanor. Bare noen uker senere, i november 2018, offentliggjorde svenskene at de ville lansere sin verkstedskjede Autoexperten i Norge, med utgangspunkt i KGK Norge. 

Da KGK ikke fikk kjøpe og overta et fiks ferdig oppbygd Norges-kart med verksteder, besluttet svenskene å bygge opp en kjede fra bunnen. Nettopp det at KGK ikke fikk kjøpe Hellanor har ført til at vi har fått nok en verkstedkjede i Norge, nemlig Autoexperten. 

Å bygge opp noe fra bunn er en helt annen øvelse enn å overta en eksisterende aktør. Autoexperten gikk offensivt ut, og Autoexperten-sjef Anders Nilsson uttalte til MotorBransjen.no i september i fjor at Autoexperten innen tre år skulle ha 100 verksteder i Norge

Noen utfordringer har det blitt på veien, og det har vist seg å ta lenger tid å bygge opp kjeden enn det som ble presentert som de opprinnelige målene og planene. 

Men kjeden har absolutt ikke gitt opp og bygger stein på stein. Autoxperten øker nå antall delelager i Norge fra ett til tre, samtidig som antallet medlemmer er økt til 15.

- Vi er i samtaler med enda flere, sa regional salgssjef i Autoexperten Gary Lauritzen til MotorBransjen.no i november. Lauritzen mener det er realistisk å regne med at man innen årets utgang nærmer seg 25 medlemmer.

Gary Lauritzen jobber med å utvide Autoexperten i Norge.

Lauritzen opplever at det er bevegelse blant verkstedene i Norge når det gjelder kjedetilknytning fordi mange verksteder har vært medlem i samme kjede i mange år.

- Nå sier flere at tiden er moden for å se om de er med i den rette kjeden. Det er «bikkjeslagsmål» i markedet, sier Lauritzen.

Som et «takk for sist» har Autoexperten også forsynt seg av Automester-kjeden de ikke fikk kjøpt.

I Trøndelag, der Automester/NDS Group har «rappet» verksteder fra Mekonomen Group, har Autoexperten forsynt seg fra Automester/NDS Group sine verksteder.

Samtidig er Mekonomen antagelig ute etter å fylle tomrommet etter verkstedene de har mistet. 

Mekonomen-sjef Frank Bekken og Meca-sjef Tore Stensbøl er konkurrenter i samme konsern.

For alle bilverkstedene er det en stor fordel at det pågår et bikkjeslagsmål der kjedene slåss om deres gunst, med de beste systemene og leveransene.

Det skal bli spennende å se hva de forskjellige kjedene klarer å tilby av overgangsfristelser for å rekruttere nye verksteder fremover. Den som finner en erstatning for bortfalt omsetning som følge av elektrifisering av bilparken, for eksempel, vil kunne bli veldig populær. 

Samtidig kan den nye verkstedforskriften som trådte i kraft 1. november åpne for nye muligheter. Det kan bli enklere å starte et verksted, og kanskje kan det gi vekstambisiøse kjeder mulighet til å bygge nye verksteder i stedet for å lete etter eksisterende.

Det kan også åpnes for at verksteder som i dag er tilpasset en eller flere spesialoppgaver kan bredde ut sitt tilbud og bli med i kampen. Samtidig åpner den nye forskriften for flere muligheter rundt mobile verksteder.

Kampen om kjedeverkstedene kommer ikke til å bli mindre spennende fremover. 

STOR OVERSIKT: Dette er kjedeverkstedet med høyest margin

 Følg BilNytt.no på LinkedIn