En daglig leder ved et nå nedlagt bil- og glassverksted på Økern i Oslo er i Oslo tingrett dømt for grovt forsikringsbedrageri. Han må også betale tilbake 3,9 millioner kroner til forsikringsselskapene.

56-åringen svindlet ifølge dommen til seg 3,9 millioner kroner etter å ha sendt inn 650 fiktive skademeldinger til forsikringsselskapene.

Skademeldingene omfatter bilruter som aldri ble skiftet, men der regningen likevel ble oversendt forsikringsselskapene som deretter betalte fakturaene. 

- Forsikringsnæringen er fornøyd med dommen og mener den er riktig, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

- Dommen gjenspeiler at dette er planmessig og systematisk utført gjennom en årrekke, sier hun.

- Forsikring er bygget på tillit. Forsikringssvindel er et samfunnsproblem som kan få store konsekvenser for de som prøver seg på dette, fortsetter hun. 

Uvitende og medvirkende bileiere
I dommen kommer det frem at svindelen ble utført på flere måter, både med og uten bileiernes medvirkning.

Mens forsikringene til helt intetanende bileiere ble misbrukt i noen tilfeller, ble i andre tilfeller falske skademeldinger benyttet som betalingsmiddel for andre type reparasjoner som ble gjennomført ved bilverkstedet.

Bilglass-svindelen pågikk over flere år, og dommen gjelder saker fra årene 2013-2016.

- Ekstra alvorlig
- Denne saken er ekstra alvorlig fordi vi her har med en profesjonell aktør å gjøre, sier Petter Domaas som er utredningssjef i If.

Han forteller at det har vært krevende å rulle opp saken, som startet med et tips fra en kunde.

- Vi har undersøkt en rekke biler og snakket med mange kunder i forbindelse med opprullingen av saken, sier Domaas.

Finans Norge opplyser at forsikringsselskapene har nå blitt svært oppmerksomme på lignende svindelforsøk, og at de har innført bedre kontrollrutiner.

- Viktig å ha kontroll
I fjor erstattet forsikringsselskapene bilruter for rundt 1,6 milliarder kroner.

Finans Norge viser til at stadig mer avanserte bilruter som har mye teknologi innebygget og dermed blir mer kostbare, i tillegg til flere biler, er blant grunnene til at beløpet er så høyt.

På grunn av en kraftig økning av glasserstatningene over tid, er forsikringsselskapene årvåkne.

- Kontrolltiltakene skal ikke gå ut over alle de ærlige kundene og de seriøse verkstedene. Samtidig viser det store omfanget av slike skader at det er viktig å ha kontroll på kostnadene, sier Stine Neverdal (bildet).

Les også: - Det blir færre bilglassaktører

 Følg BilNytt.no på LinkedIn